Danske Kommuner Online beskriver i dag, at skolerne ikke kan se, hvor godt eleverne klarer sig i de obligatoriske test.
De obligatoriske test er ellers en del af folkeskolens nye evalueringskultur, og det er meningen, at skolerne skal tilrettelægge undervisningen efter resultaterne.
"Det er meget utilfredsstillende, at vi reelt ikke kan se, hvordan den enkelte elev har klaret sig. Det kan da ikke være svært at lægge en funktion ind, så man kan printe resultatet ud med det samme," siger viceskoleinspektør Henning Holse fra Engskolen i Herlev til Danske Kommuner Online.
Problemer med beregningen
De obligatoriske test fungerer på evalueringsplatformen, der også var platform for it-afgangsprøven i biologi, hvor 10.000 elever ikke kunne gennemføre på grund af tekniske problemer.
Platformen er leveret af et konsortium med Cowi i spidsen for Skolestyrelsen, der er af Undervisningsministeriets enheder.
Tine Bak fra Skolestyrelsen beklager problemerne med resultatvisningen.
"Der er nogen beregningsmæssige og statistiske problemer, som gør, at afrapporteringen ikke er klar endnu. Vi vil gerne have, at det, der kommer ud, skal være godt nok og skal kunne bruges af lærerne," siger hun til Danske Kommuner Online.
KL – det tidligere Kommunernes Landsforening – vil nu bede om en forklaring.