Det amerikanske IP-tv selskab Zattoo har fået en blandet modtagelse i Danmark.
Zattoo har på kun to måneder opnået at få 5.000 danske net-seere uden at have reklameret for tjenesten i ét eneste medie.
Men samtidigt bliver selskabet nu også mødt med anklager om pirateri fra en dansk konkurrent.
Bag beskyldningen står administrerende direktør Stephen Alstrup fra den danske peer-to-peer producent, Octoshape.
Hans mistanke om pirateri blev vakt, da han så et logo fra nyhedskanalen CNN på Zattoo’s hjemmeside.
"Zatoo påstår jo, at selskabet har en aftale med alle selskaber. Men jeg spurgte folkene bag Zattoo direkte, om de havde en aftale med Turner Broadcasting System, fordi vi i forvejen selv har kontrakt med Turner. Og det måtte de erkende, at det havde de ikke," fortæller han
Derfor er han meget forundret over, at Zattoo overhovedet tillader sig at benytte CNN-logoet på forsiden.
Har styr på aftalen
Men bestyrelsesformand og opfinder af Zattoo, Sugih Jamin, korrigerrer udsagnet fra Octoshape.
”I Schweiz har vi en aftale med Turner Broadcasting System og kan derfor have logoet på vores forside. Men det er korrekt, at vi ikke kan vise eksempelvis CNN i Danmark,” forklarer han.
Mange kanaler udelukket for danske seere
De danske seere kan til gengæld se direkte tv via Zattoo på enten Windows-, Mac- og Linuxplatform fra ti forskellige tv-stationer - heriblandt DR1, DR2 og TV2.
Og det er kun et lille udbud af de omkring 100 kanaler, som selskabet i alt har til rådighed.
Udbuddet er dog begrænset i Danmark på grund af tv-aftaler, således at internetbrugere med danske ip-adresser endnu ikke har mulighed for at svælge i amerikanske, engelske og franske tv-kanaler.
Til tops i alperne
Henover sommeren vil Zattoo forsøge at penetrere resten af det skandinaviske marked, og selskabet har selvtillid med i bagagen.
For i Schweiz, hvor selskabet har sin klart største markedsandel, er Zattoo-klienten på trekvart år blevet downloadet omkring 350.000 gange.
Administrerende direktør og medstifter Beat Knecht oplyser, at det schweiziske marked dermed har været stærkt bidragende til selskabets årlig omsætning på knap 280 millioner kroner. Og han forventer, den vil stige til omkring 800 millioner kroner næste år.
”Grunden til vores succes er, at vores produkt er simpelt, brugervenligt og let at forstå for brugerne: Gratis direkte tv på nettet. Det er old-school, men cool,” lyder det sejrsikkert fra direktøren.
Indtægterne kommer hovedsageligt fra de klik-bare reklamer, der dukker op mellem hvert kanalskifte. I Danmark oplever brugerne dog indtil videre ikke reklamer i de cirka otte sekunder, det tager at skifte kanal.
Et marked i rivende udvikling
Zattoo er kun én blandt flere spillere på et net-tv marked baseret på peer-to-peer teknologien, hvor også tv-stationer som Joost og Babelgum har meldt deres ankomst i kampen om seerne og selskabernes reklame-kroner.
I modsætning til dets konkurrenter, er det dog kun Zattoo, som indtil videre sender direkte tv hele døgnet rundt.
I Danmark har DR sammen med Octoshape testet mulighederne for både at sende direkte tv og udbyde program-downloads via peer-to-peer teknologien.
Hos DR i Ørestaden er det endnu usikkert, om og hvornår public service-stationen dropper sit unicast til fordel for peer-to-peer fjernsyn, der kan nå op mod ti gange så mange borgere i den ét megabit tv-kvalitet, som DR streamer i på nuværende tidspunkt.