Google lancerer nyt våben mod annoncesvindlere

Google åbner nu for pay per action-reklamer, som kan forhindre konkurrenter i at tilføre hinanden store annonceudgifter ved bare at klikke løs på modpartens annoncer.

Computerworld News Service Googles giver nu annoncører mulighed for at bruge pay per action-systemet. På den måde betaler annoncørerne først, når en person klikker på en annonce og efterfølgende gennemfører en bestemt handling.

Det kan eksempelvis være at afgive en ordre, at tilmelde sig et nyhedsbrev eller registrere sig på en hjemmeside.

Opruster mod svindel

På den måde er pay per action-reklamer mindre sårbare overfor svindel end pay per click-reklamer, der er udsat for svindel i sådan en grad, at nogle mener, det kan underminere hele annoncemarkedet.

I de sædvanlige pay per click-kampagner betaler annoncørerne, lige så snart der bliver klikket på annoncen og i pay per impression-kampagner betaler annoncørerne når annoncen bliver vist på skærmen.

Svindlen består i, at konkurrenter klikker løs på hinandens annoncer for at øge modpartens annonceudgifter. Eller at en udgiver kan klikke på pay per click-annoncer på sine egne hjemmesider for at tjene flere penge.

Visse undersøgelser viser, at op mod 20 procent af alle klik er svindel.

Oversat af Christian Carlsen

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Erhvervsstyrelsen

    AI-udvikler til LLM-team i Erhvervsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Lessor Group

    Business Analyst for our Danløn Scrum team

    Københavnsområdet

    Dansk Fundamental Metrologi A/S

    IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job