Musikere kan have millioner til gode på netsalg

Kunstnerne har i flere år mistet mange penge igennem e-handel med musik. Advokat ser et retsopgør mod pladeselskaberne som eneste udvej for kunstnerne.

Artikel top billede

Advokat Walther Rebernik mener, at mange musikere kan have penge til gode hos pladeselskaberne.

Advokat Walther Rebernik glæder sig over, at Dansk Musiker Forbund og andre brancheorganisationer i fremtiden vil benytte sig af Dodos-sagen til at skabe bedre forhold for kunstnernes salg af musik over nettet.

Men manden bag 1980'er bandet Dodo and the Dodos' sejr i Østre Landsret i sagen mod pladeselskabet Sony BMG's rettigheder til at sælge Dodos musik over nettet for et halvt år siden råber samtidigt vagt i gevær over, at musikkerne i de foregående år er blevet spist af med procentdele af de reelle indtægter ved e-musikhandel.

"Det er et problem, at en lang række kunstnere i årevis har måttet se deres musik solgt på internettet uden at have været spurgt først og til en royalty langt under det rimelige," lyder det fra Walther Rebernik.

Store summer ligger og venter

Han forklarer, at royalty-forskellen mellem fysisk og digital distribution ligger på omkring 35 procent.

"Helt generelt ligger royalty-niveauet ved fysisk distribution mellem seks og 18 procent. Denne andel bør nok ligge på omkring 50 procent ved online-salg, da pladeselskaberne ikke har samme omkostninger i forbindelse med online-salget," fortæller han.

Hvis de tal står til troende, kan der ligge mange millioner kroner og venter på kunstnerne.

Walther Rebernik påpeger nemlig, at kunstnerne bør have udbetalt differencen mellem de seks til 18 procent og 50 procent.

Retsopgør i vente

Ved denne taksering har eksempelvis en enkelt musiker med en royalty-aftale på 15 procent, som har solgt 10.000 albums over nettet til 80 kroner stykket, omkring en kvart millioner kroner til gode hos det enkelte pladeselskab.

Det svarer til en royalty på 400.000 kroner frem for den udbetalte royalty på 120.000 kroner.

"Der venter et retsopgør, og de pågældende kunstnere er i den forbindelse nødt til at tage konfrontationen med selskaberne. Dommen fra Dodos-sagen vil utvivlsomt være til stor hjælp," fortæller han.

Kan gå tabt for altid

For at få den korrekte royalty opfordrer Walther Rebernik alle kunstnere til at kontakte deres pladeselskab for at få genforhandlet deres kontrakter.

"Tiden er nemlig også en væsentlig faktor, der spiller ind. For musikkerne gælder jo en almindelig femårig forældelse på pengekrav. Og jo længere kunstnerne venter, jo større summer kan da principielt gå tabt for altid," forklarer han

Samtidigt påpeger han, at e-handel med musik, der går mere end fem år tilbage i tiden, nok ikke forpligter pladeselskaberne til at punge op.

"Juridisk set er der ved forældede krav nok ikke nogen økonomiske gevinster at hente for kunstnerne. Men moralsk set bør pladeselskaberne måske betale alligevel," siger han.

Kimet ned af jurister

Efter offentliggørelsen af Dodos-dommen er Walther Rebernik blevet kimet ned af jurister, der ønsker at se domsafsigelsen.

"Jeg har fået rigtig mange henvendelser fra jurister, der arbejder med immaterielle rettigheder herunder fra filmbranchen. De ønsker at læse dommen, fordi man er begyndt at overveje, om dommen kan have konsekvenser i andre brancher som eksempelvis bogforlag og filmselskaber, hvis deres produkter kommer på nettet," lyder det fra Walther Rebernik.

Ifpi: Ingen grund til panik
Pladeselskabernes brancheorganisation, IFPI, ser ingen grund til panik for pladeselskaberne.

"I Dodo-sagen er der tale om et Sony-opkøb af selskabet Replay, der rigtigt nok ikke har tænkt på nettet som fremtidigt distributionsmedie tilbage i 1980'erne. Men jeg tror ikke, at der er tale om mange selskaber, der har de problemer," lyder det fra kommunikationsdirektør Jesper Bay fra IFPI.

Han forventer derfor ikke, at Dodo-sagen udvikler sig til et større brancheproblem.

Hit med kontrakterne

Det svar overrasker ikke Walther Rebernik, der mener, at musikkerne i mange tilfælde kan have en sag overfor pladeselskabet.

"Jeg har allerede set de første eksempler på kontakter, der ligner Dodos'. Men lad os da endelig få kontrakterne frem i lyset, så vi kan få klarhed over problemets omfanger," siger han.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job