Søgemaskinefirmaet Yahoo kaster knapt to milliarder kroner i online-reklamefirmaet BlueLithium, der skal styrke selskabet i kampen om søge-reklamedollars mod giganten Google.
BlueLithium blev stiftet i 2004 og har specialiseret sig i såkaldte netværksreklamer, hvor det opkøber reklameplads i form af eksempelvis bannere på hjemmesider og sælger pladsen til firmaer, som ønsker at reklamere på de pågældende websites.
Det skriver Wall Street Journal.
"Med vores mål om at skabe det største globale reklamenetværk har dette opkøb bevæget os et stort skridt i den rette retning," siger senior vicepræsident Todd Teresi fra Yahoo til Wall Street Journal.
Han oplyser, at 1,7 milliarder kroner købet skal hjælpe Yahoo med at vende det tab på blandt andet bannerreklamer på 2,3 procent, som selskabet oplevede i andet kvartal.
Opkøbt i stedet for at gå på børsen
BlueLithium med 120 medarbejdere havde inden Yahoos tilbud planer om at gå på børsen.
Men de planer blevet overflødige, da søgemaskine-kæmpen lagde den store pose penge på bordet for selskabet, der benytter brugernes gøren og laden på nettet til at ramme mest effektivt og relevant med sine reklamer.
Reklamekapløb på nettet
De store søgemaskine-selskaber har alle haft den store tegnebog fremme i år for at ruste sig med reklameselskaber.
I april købte Yahoo online-reklamefirmaet Right Media for knapt fire milliarder kroner.
Til sammenligning har Google tidligere på året lagt 17 milliarder kroner for reklametjenesten DoubleClick, mens Microsoft lagde intet hepmindre end 33 milliarder kroner – svarende til halvanden Storebæltsbro – for reklamefirmaet aQuantive.