Innovation er som leg til en børnefødselsdag

Klumme: Innovationslederens største udfordring er at sikre, at gearet skiftes på det rigtige tidspunkt og at få medarbejderne til at lege Sæt halen på æslet.

Artikel top billede

I kender den sikkert. Den leg, der – i hvert fald i min barndom – var mere eller mindre fast ingrediens ved alle børnefødselsdage. Den hedder: Sæt halen på æslet.

Skulle der være enkelte, der fortsat er helt uforstående, handler det i al sin enkelthed om, at man med bind for øjnene skal forsøge at placere en hale på et tegnet æsel. Nemt, underholdende og alligevel ret svært.

Nu er det jo ikke Grønspættebogen, du sidder og læser, så måske undrer du dig lidt over, hvad Sæt halen på æslet har med it og innovation at gøre? En hel del, faktisk.

Forestil dig, at det omtalte æsel er dit problem. Udstyr nu hver af dine medarbejdere med en hale, hvorpå den enkelte skriver en ide til at løse problemet.

Du har nu en sjov leg til firmafesten og en anderledes måde at arbejde med de kreative ideer på. Vinderen er – som ved børnefødselsdagene – naturligvis den person, der formår at få sat sin ide tættest på æslet (læs problemet). Præmien er, at den vindende ide realiseres.

De vilde ideer

Lyder det skørt? Det er det nok også, men det er lige før, at det måske netop er kernen i innovation. Igennem den seneste tid er aviserne i stigende grad begyndt nærmest at svulme over med virksomheder, der står i kø for at sige, at de arbejder med vilde ideer – og at det gælder om at få så mange som muligt, for så er der jo noget at vælge imellem.

Sandt nok, men jeg tror ikke, at kvantiteten af vilde og sjove ideer nødvendigvis er det vigtigste element i innovationen.

Det er naturligvis altid vigtigt at have nogle valgmuligheder, men jeg vil nok mene, at et valg mellem færre gode ideer er bedre end valget mellem de mange halvgode. Om ikke andet så fordi det sværeste i innovationen efter min erfaring er at vælge, hvilke af de mange ideer, der rent faktisk skal føres ud i livet.

I mit perspektiv er det sjældent de halvvilde ideer, men derimod de vildeste, der er de bedste og mest innovative.

Jeg kan såmænd godt være enig i at man – for at kunne finde de vildeste ideer – har brug for at have mange af de halvvilde.

Men jeg tror, at man som virksomhed skal være meget opmærksom på, at selvom kvantitet er godt i det indledende innovationsarbejde, så kan det i stigende grad blive et problem, jo mere innovationsmoden og -erfaren organisationen bliver.

Skift gear i rette tempo

Billedligt talt er det ligesom at køre bil. I første gear kan man ganske enkelt ikke køre meget mere end 20-30 km/timen, uden at bilen brænder sammen. Kører man der­imod i 4. gear, kan de fleste biler nok komme et godt stykke over de 100km/timen.

Men holder man på en bakke, er det altså ikke helt nemt at starte i 4. gear.

På samme måde som med bilen, bliver det for mange virksomhederne nødvendigt at skifte gear og droppe kvantiteten og i stedet arbejde med at sætte kvalitet i højsædet– for ellers brænder motoren sammen.

Skifter man derimod gear (læs fokus) i tide, kan man stille og roligt arbejde virksomheden op igennem gearene og med lidt held og dygtighed ende med at køre rigtigt stærkt på Innovationsmotorvejen.

Innovationslederens største udfordring er – som chauffør – at sikre, at gearskiftet foretages på det rigtige tidspunkt afhængig af bilen og vejforhold.

Efter nu at have talt om biler og hestekræfter, så vil jeg tillade mig at slutte, hvor jeg begyndte – og ganske kort vende tilbage til æslet.

Den virkelige vinder af Sæt halen på æslet-legen er nemlig måske i virkeligheden den, der med fast og kærlig hånd sætter æslet på halen …

Kenny Munck er innovationsdirektør i EDB Gruppen.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car