Forbrugerombudsmanden har anmeldt tøjkæden H&M til Københavns politi for misbrug af mobilnumre.
H&M havde i forbindelse med en SMS-konkurrence indsamlet kunde-telefonumre, og efterfølgende ringede tøjkæden omkring 4.000 kunder for at afspille et lydklip med sangerinden Madonna, der reklamerede for sin tøjkollektion.
Det er ulovligt ifølge Forbrugerombudsmanden og kan karakteriseres som telefon-spam eller cold calling, som det hedder på engelsk, og svarer til at blive ringet op af en telefonsvarer.
"H&M mente ellers, at de havde hentet samtykke hos brugerne, men det viste sig, at de kun havde indhentet samtykke til at sende ting ud og ikke ringe op," siger specialkonsulent Katrine de Neergaard hos Forbrugerombudsmanden.
Hun påpeger, at det er en større gene, når folk bliver ringet op, end når de modtager en mail eller SMS.
Usædvanligt i Danmark
Cold calling er ikke noget, der benyttes så ofte i Danmark, og derfor er sagen lidt usædvanlig.
Bøden for cold calling uden samtykke takseres på samme måde som mail-spam, og på den baggrund står H&M til en bøde på 300.000.
Men Katrine de Neergaard vurderer, at forholdet omkring misfortolkningen af samtykke fra brugerne vil veje til H&M's fordel, og dermed vil bøden måske blive sænket en smule.
H&M har ifølge Forbrugerombudsmanden taget sagen til efterretning og hjulpet til i opklaringen. Det har desværre ikke været muligt at få en kommentar fra H&M.