Lavere popcornpriser kan stoppe piratkopiering

Den tyske filmindustri mister angiveligt 193 millioner euro om året på grund af fildeling og piratkopiering. Lavere priser på popcorn kan hjælpe folk tilbage i biografmørket.

Filmindustrien mister mange penge på fildeling og piratkopiering af DVD'er.

Det har den påstået i mange år, og nu bakker et tysk forskerhold påstanden op.

I forskningsprojektet "Consumer File Sharing of Motion Pictures", som professorer i medie og marketing ved universiteterne i Weimar og Hamborg har stået i spidsen for, har man over ti måneder undersøgt 1.100 tyskeres forbrug af film.

De er blandt andet løbende blevet spurgt om, hvorvidt de havde set piratkopier eller planlagde at se piratkopier af i alt 25 film, der netop var kommet op i de tyske biografer i foråret 2006.

Det er ifølge forskerne det første videnskabelige studie, der undersøger de enorme skader, som filmindustrien påstår, at fildeling og piratkopiering påfører den.

Tab for millioner

Kritikere af filmindustriens undersøgelsesmetoder har hævdet, at piratkopier faktisk stimulerer markedet for de legalt solgte film, snarere end udkonkurrerer dem.

Men nu har de tyske markedsforskere påvist, at piratkopier rent faktisk erstatter produkter på det legale marked.

Konklusionen er klar: Illegal filmkopiering og fildeling rammer filmindustriens vigtigste omsætningskanaler, nemlig biograferne, leje og salg af DVD-film.

Undersøgelsen konkluderer, at piratkopier erstatter 12,6 procent af biografbesøgene. Det svarer til 94 millioner euro om året i tabte billetindtægter.

I en verden uden illegal fildeling og piratkopier, ville der blive udlejet 10,5 procent flere DVD'er. Det er et tab på 28 millioner euro om året.

Der ville blive solgt 14,7 procent nye spillefilm på DVD, hvis det ikke havde været for de ulovlige film. Her går filmindustrien glip af 71 millioner euro om året.

I alt mister den tyske filmindustri en omsætning på 193 millioner euro om året på grund af fildeling og piratkopiering.

Hensigten er synderen

Forskerne konkluderer overraskende, at selve besiddelsen af en illegal kopi ikke betyder så meget. Det er mere hensigten fra forbrugerens side, der er problemet.

"Når en person først har sat sig for at ville se en piratkopi af en film, er det faktisk ligegyldigt, om vedkommende rent faktisk får fingre i den ulovlige kopi. Han er under alle omstændigheder tabt som biografgænger eller lovlig DVD-kunde," siger professor Thorsten Hennig-Thurau, Weimar-universitetet.

Undersøgelsen konkluderer også, at jo større viden forbrugeren har om mulighederne med fildeling og kopiering, jo stærkere er beslutningen om at skaffe sige en ulovlig kopi.

Prisen på popcorn

Ønsket om at skade filmindustrien spiller en lille rolle i forklaringen på, hvorfor tyskerne piratkopierer.

Kampagner, der skræmmer folk med truslen om retslig forfølgelse, virker overhovedet ikke.

"De kampagner, der har været ført i Tyskland mod piratkopiering, som har slået på forbrugernes frygt for at blive straffet, er forkert sat op. Filmindustrien i andre lande har ført kampagner, der appellerer til forbrugernes dårlige samvittighed, og det er tydeligt mere virkningsfuldt," siger professor Hennig-Thurau.

Endelig konkluderer forskerteamet, at folks interesse for at se piratkopier af film, ikke mindst hænger sammen med de ekstraomkostninger, der er forbundet med at gå i biografen

"Hvis biograferne skal vinde kunderne tilbage, må de blandt andet sænke de astronomiske ekstraomkostningerne ved et biografbesøg, som prisen på popcorn og p-afgifter," mener Thorsten Hennig-Thurau.

Overfor Computerworld understreger han, at en lavere pris på popcorn isoleret set ikke afskaffer piratkopiering.

"Pointen er, at omkostningerne forbundet med det legale forbrug af film er meget høje i forhold omkostningerne forbundet med det illegale forbrug. Det er det, vi ser i vores data," siger han.

I stedet for at fokusere på at sænke popcornpriserne, kunne alternativet være, at filmindustrien gør det attraktivt for forbrugerne at downloade film legalt, mener Thorsten Hennig-Thurau.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere