Lavere popcornpriser kan stoppe piratkopiering

Den tyske filmindustri mister angiveligt 193 millioner euro om året på grund af fildeling og piratkopiering. Lavere priser på popcorn kan hjælpe folk tilbage i biografmørket.

Filmindustrien mister mange penge på fildeling og piratkopiering af DVD'er.

Det har den påstået i mange år, og nu bakker et tysk forskerhold påstanden op.

I forskningsprojektet "Consumer File Sharing of Motion Pictures", som professorer i medie og marketing ved universiteterne i Weimar og Hamborg har stået i spidsen for, har man over ti måneder undersøgt 1.100 tyskeres forbrug af film.

De er blandt andet løbende blevet spurgt om, hvorvidt de havde set piratkopier eller planlagde at se piratkopier af i alt 25 film, der netop var kommet op i de tyske biografer i foråret 2006.

Det er ifølge forskerne det første videnskabelige studie, der undersøger de enorme skader, som filmindustrien påstår, at fildeling og piratkopiering påfører den.

Tab for millioner

Kritikere af filmindustriens undersøgelsesmetoder har hævdet, at piratkopier faktisk stimulerer markedet for de legalt solgte film, snarere end udkonkurrerer dem.

Men nu har de tyske markedsforskere påvist, at piratkopier rent faktisk erstatter produkter på det legale marked.

Konklusionen er klar: Illegal filmkopiering og fildeling rammer filmindustriens vigtigste omsætningskanaler, nemlig biograferne, leje og salg af DVD-film.

Undersøgelsen konkluderer, at piratkopier erstatter 12,6 procent af biografbesøgene. Det svarer til 94 millioner euro om året i tabte billetindtægter.

I en verden uden illegal fildeling og piratkopier, ville der blive udlejet 10,5 procent flere DVD'er. Det er et tab på 28 millioner euro om året.

Der ville blive solgt 14,7 procent nye spillefilm på DVD, hvis det ikke havde været for de ulovlige film. Her går filmindustrien glip af 71 millioner euro om året.

I alt mister den tyske filmindustri en omsætning på 193 millioner euro om året på grund af fildeling og piratkopiering.

Hensigten er synderen

Forskerne konkluderer overraskende, at selve besiddelsen af en illegal kopi ikke betyder så meget. Det er mere hensigten fra forbrugerens side, der er problemet.

"Når en person først har sat sig for at ville se en piratkopi af en film, er det faktisk ligegyldigt, om vedkommende rent faktisk får fingre i den ulovlige kopi. Han er under alle omstændigheder tabt som biografgænger eller lovlig DVD-kunde," siger professor Thorsten Hennig-Thurau, Weimar-universitetet.

Undersøgelsen konkluderer også, at jo større viden forbrugeren har om mulighederne med fildeling og kopiering, jo stærkere er beslutningen om at skaffe sige en ulovlig kopi.

Prisen på popcorn

Ønsket om at skade filmindustrien spiller en lille rolle i forklaringen på, hvorfor tyskerne piratkopierer.

Kampagner, der skræmmer folk med truslen om retslig forfølgelse, virker overhovedet ikke.

"De kampagner, der har været ført i Tyskland mod piratkopiering, som har slået på forbrugernes frygt for at blive straffet, er forkert sat op. Filmindustrien i andre lande har ført kampagner, der appellerer til forbrugernes dårlige samvittighed, og det er tydeligt mere virkningsfuldt," siger professor Hennig-Thurau.

Endelig konkluderer forskerteamet, at folks interesse for at se piratkopier af film, ikke mindst hænger sammen med de ekstraomkostninger, der er forbundet med at gå i biografen

"Hvis biograferne skal vinde kunderne tilbage, må de blandt andet sænke de astronomiske ekstraomkostningerne ved et biografbesøg, som prisen på popcorn og p-afgifter," mener Thorsten Hennig-Thurau.

Overfor Computerworld understreger han, at en lavere pris på popcorn isoleret set ikke afskaffer piratkopiering.

"Pointen er, at omkostningerne forbundet med det legale forbrug af film er meget høje i forhold omkostningerne forbundet med det illegale forbrug. Det er det, vi ser i vores data," siger han.

I stedet for at fokusere på at sænke popcornpriserne, kunne alternativet være, at filmindustrien gør det attraktivt for forbrugerne at downloade film legalt, mener Thorsten Hennig-Thurau.

Læses lige nu

    IT-Forsyningen I/S

    Leder af serverteam

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Form fremtidens IT-serviceplatform - søg stillingen som Change Manager i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    AK Techotel A/S

    Systemudvikler søges til innovativt firma

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S