Politiske partier flopper totalt på Google

Folketingsvalg 2007: De politiske partiers hjemmesider er usynlige på Google, viser en analyse, søgemaskinefirmaet Notabene.net har lavet for Computerworld.

Artikel top billede

Politiske partiers hjemmesider er usynlige på Google.

Det viser en analyse, søgemaskinefirmaet Notabene.net har lavet for Computerworld.

"Det er bestemt ikke en overdrivelse at sige, at partierne flopper på Google," siger søgemaskine-ekspert Christian Kongsted fra Notabene.net.

I synlighedsanalysen er udvalgt 100 ord, som dækker de fleste af de temaer, som kunne blive nøgleord i en kommende valgkamp.

Det er blandt andet ord som velfærd, skattestop, rygepolitik, lukkedage, ældrepleje, topskat, efterløn, boligpolitik og dyrevelfærd.

Analysen viser, hvor mange Top10-placeringer på Google hvert partis hjemmeside opnår ud fra de 100 udvalgte ord.

Gået tilbage

Der er kun 3 politiske partier, som er i top 50 i analysen.

SF klarer sig bedst med 18 top-10-placeringer. På anden- og tredjepladsen kommer henholdsvis Socialdemokraterne med 7 topplaceringer og Det Konservative Folkeparti 3 topplaceringer.

Christian Kongsted er overrasket over, at partierne er så dårligt repræsenteret.

"Analysen viser klart, at de politiske partier ikke er til stede, når vælgerne søger efter politisk baggrundsinformation på nettet, men bliver slået af sites som Wikipedia og leksikon.org.," siger han.

Han forklarer, at partierne går glip af kontakten til vælgerne i en situation, hvor de selv søger information og dermed meget motiverede for at få mere at vide om emnet.

Han er især overrasket over at det ligefrem er gået tilbage for partierne.

Mens den nye analyse fra denne måned, viser at der var tre partier i top-halvtreds, var der 5 partier i en tilsvarende analyse fra maj-måned.

Partierne er dermed sakket bagud i forhold til andre sites siden maj.

"For at klare sig bedre i søgemaskinerne bør partierne optimere strukturen på det enkelte site, så de bliver bygget op omkring de nøgleord, de gerne vil findes på i søgemaskinerne," siger han.

Desuden forklarer eksperten, at der på flere af partiernes sites er en række tekniske barrierer, som gør livet surt for søgemaskinerne og betyder, at de har svært ved at kortlægge alle afkroge af et site.

"Hvis disse barrierer bliver fjernet, vil det være lettere at opnå gode placeringer i for eksempel Google,” siger han.

Partierne, der opnåede en placering

1. SF
2. Socialdemokraterne
3. Det Konservative Folkeparti
4. Dansk Folkeparti

Kilde: Synlighedsanalyse på Google lavet af Notabene.net for Computerworld.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S