Debut for dansk mormorbrowser

En simpel og letbetjent gratis-browser har to danske softwareingeniører fået udviklet på rekordtid. Browseren spås en lovende fremtid.

Artikel top billede

To to sønderjyske dataingeniører har brugt en kassekredit og tre måneder på at skabe en browserløsning, der retter sig mod ældre og handicappede.

"Min kones mormor startede på et it-kursus for seniorer, men det varede kun få timer, før hun opgav at finde hale i det der edb. Så spurgte min kone, om vi ikke kunne udvikle en webbrowser til mormor," smiler Martin Schønwandt gennem telefonen fra Sønderjylland.

Han har sammen med sin partner Jens Leonhard brugt de sidste fire måneder på at udvikle og raffinere browserløsningen Letnet, som i første omgang var rettet mod ældre brugere.

Ikke kun til mormor

Med sine store skrifttyper, enkle brugergrænseflade og tydelige grafiske symboler, signalerer browseren med navnet Letnet, at det er gruppen af brugere med begrænset interesse og viden om it, der er i fokus.

Men undervejs opdagede de to softwareingeniører, at det ikke kun var ældre, der havde glæde af softwaren.

"Vi har fået flere henvendelser fra pårørende og handicappede, som har stor glæde af den enkle brugergrænseflade. De gælder blandt andet moren til et barn med Downes syndrom," fortæller Martin Schønwandt.

En af Danmark førende brugervenlighedsekperter, Thomas Visby Snitker har taget en kort rundtur i Letnet-browseren og er umiddelbart begejstret:

"Jeg synes det ser vildt fedt ud.Det er et rigtig spændende
produkt," siger han.

Bruger sukker efter enkelhed

I løbet af de tre uger, som browseren har været tilgængelig på www.letnet.dk har omkring 1.000 brugere downloadet produktet. Selve brugergrænsefladen rummer tre faneblade med hver sin funktionalitet:

- Et enkelt browservindue
- En adgang til at læse email
- Et simpelt spil (syvkabalen)

"Vores erfaringer tyder på, at brugerne i høj grad sætter pris på den enkle og overskuelige opbygning. Vi har luget ud i funktionerne og alle muligheder er nu tilgængelige via et enkelt museklik. Min erfaring er, at mange ældre mennesker fra midten af halvtredserne og ældre ikke har let ved at dobbeltklikke, og min kones mormor melder også, at det nu ser enklere ud," forklarer Martin Schønwandt.

Tjener bannerkroner

De to Letnet-folks forretningsmodel bygger udelukkende på at få indtægter gennem de indbyggede muligheder for at vise bannerannoncer. I browserens nederste del, kan den ene bannerannonce løbende afløses med den anden.

"Vi har nu kunder som Den Blå Avis og Tryg Forsikring og vi satser på at browseren altid vil være gratis at anvende for brugerne," siger Martin Schønwandt.

I øjeblikket har Letnet-folkene investeret 10.000 kroner i at få hostet den email-server, som betjener brugernes e-mail.

Gratis email er en del af Letnet-produktet, som kræver at brugerne registrerer sig og opretter et brugernavn, som bliver en del af navnet på e-mail-kontoen.

Rent teknisk anvender Letnet Microsofts Internet Explorer som motor til at vise websiderne og der er indtil flere udvidelser af produktets funktionaliteter på vej.

Vildt fedt produkt

"Der kommer flere faneblade i produktet. Vi arbejder blandt andet på muligheden for at navigere rund i browseren til mapper og filer på computeren, vores email får mulighed for at vedhæfte filer og i den næste version, som vi frigiver om kort tid, kan brugerne vælge at benytte andre e-mail-tjenester end vores," siger Martin Schønwandt.

Brugernlighedseksperten Thomas Visby Snitker sammenligner produktet med en overskueligt opbygget programguide, som det kendes fra tv.

"Produktet ligner ikke en browser men snarere en elektronisk programguide - en portal. En af de få ting jeg savner er en startside, der fortæller lidt om Letnet fremfor at vise Googles startside," lyder hans vurdering.

Thomas Visby Snitker fremhæver, at produktet er en god
erstatning for de browsere, der giver problemer for rigtig mange brugere.

"95 af funktionaliteten i browsere bliver ikke brugt af denne målgruppe. Og den funktionalitet er fint gemt væk og man slipper for de klassiske begynderproblemer med at brugerne for eksempel ikke ved, at man skal gøre noget mere i en browser end blot at indtaste en adresse," konstaterer Snitker.

Han vurderer at produktet vil kunne fungere fint sammen med syns- og bevægelseshæmmede og peger på en helt tredje oplagt målgruppe:

"Børn som vil surfe og endnu ikke er startet i Folkeskolen hvor de bliver oplært til vanlig browserlogik er en helt oplagt tredje målgruppe for denne browser," siger Tomas Visby Snitker.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S