Hos teleselskabet 3 jubler de over IT- og Telestyrelsens halvårs statistisk, der viser, at selskabet har mere end tidoblet sin 3G-trafik på et år fra 6,86 terabytes i første halvår af 2006 til 66,77 terabytes i perioden 1. januar til 30. juni 2007.
Selskabet sidder på 84 procent af 3G-trafikken, selv om der er kommet flere store spillere ind på markedet inden for det seneste års tid, og 3 har i samme periode oplevet en kundetilgang på 100.000 nye abonnenter til knap 250.000 kunder.
"Vi er ellevilde over tallene, der viser, at det går stærkt fremad hos os i Danmark. Vi har haft meget svært ved at få armene ned, efter vi har set tallene i halvårsrapporten," siger pr-manager Stine Green Paulsen.
Dyr opstart
Hun er dog ikke blind for, at det har kostet selskabet kassen med at udvikle 3G-net og markedsføre 3G-teknologien i Danmark.
3 har et underskud på 951 millioner kroner i 2006, hvilket er en tilbagegang siden 2005, da underskuddet lå på 900 millioner kroner.
"Det er jo ikke billigt at både bygge infrastruktur og opdrage danskerne til at benytte 3G-telefoner, men vi har kalkuleret, at vores drift går i nul fra en unavngiven måned næste år, og fra det punkt vil vi tjene penge," siger Stine Green Paulsen.
Hun ønsker ikke at oplyse, hvor meget det har kostet at bygge 3's eget net eller markedsføre teknologien blandt andet via fjernsynsreklamer.
Konkurrenternes børnesygdomme kureret
Teleanalytiker Torben Rune fra Netplan vurderer dog, at 3 indtil videre har punget omkring en milliard kroner ud på at bygge sit 3G-net i landet, og den udgift på længere sigt kan tilgodese konkurrenterne.
"Når TDC, Telia og Sonofon for alvor ruller deres 3G-net ud, så vil de have kigget 3 over skulderen og undgå de værste børnesygdomme. Samtidigt skal de ikke til at forklare danskerne fordelene ved 3G, som 3 har betalt dyrt for," siger Torben Rune.
Han vurderer, at 3 mangler en virkelig killer-applikation, før han tror på selskabets succes på et 3G-marked med voksende konkurrerence.
"Jeg tror, 3 skal udvikle et virkelig unikt produkt, inden jeg tør tro på, at selskabet kan vende underskuddet og overleve de næste tre til fem år herhjemme.
Mange forbrugere er jo virkeligheden ligeglade om de er på 2G eller 3G så længe mobilen virker upåklageligt og de har noget, som de ikke kan få andre steder," siger Torben Rune.