Danskerne vilde med Facebook

Microsofts sociale onlinetjeneste er mest populær, men konkurrenten Facebook haler kraftigt ind. Ifølge analytiker Peter Espersen fordi profilerne ikke er dæknavne.

Næsten hver 10. dansker har en profil på Facebook, viser en meningsmåling foretaget for Computerworld af analysehuset Userneeds.

Lige bagefter ligger MySpace i kampen om at tiltrække de danske brugere.

Og det er bestemt ikke overraskende, mener Peter Espersen fra mediebureauet OMD.

"MySpace er smule vej ned ad, og det er der flere grunde til. MySpace er mere rodet at se på. På MySpace har mange brugere dæknavne, mens man på Facebook optræder med egne navne. Det er mere virkelige mennesker, man står overfor," siger Peter Espersen.

I OMD Danmark har han blandt andet ansvaret for at overvåge bevægelserne på det nye mediemarked, der domineres af online forretninger som MySpace og Google.

Meget langt fra at uddø

MySpace er langt fra ved at uddø, men er snarere ved at finde sit naturlige leje, pointerer Peter Espersen.

Ifølge MySpaces egne oplysninger har forretningen 220 millioner registrerede brugere, og 115 millioner unikke brugere om måneden.

Facebook er stadig mindre end MySpace målt på brugere, men trafikken tiltager. Og i løbet af de sidste tre måneder har Facebook indhentet MySpace på antal sidevisninger, viser trafikmålinger på Alexa.

"Men vi vil være på forskellige netværk alt efter formålet. Jeg bruger Facebook som noget privat, men jeg bruger Linkedin i mere profesionel sammenhænge," siger Peter Espersen.

"Jeg tror, at Facebook vil vokse sig større end MySpace i hvert fald i en dansk sammenhæng," siger Peter Espersen.

Denne tro på Facebook synes også at deles af Microsoft, der i oktober betalte hele 1,25 milliarder kroner for blot 1,6 procent af aktiekapitalen i den unge internetkomet.

Microsoft står stærkt

Også selv om Microsoft selv står meget stærkt i denne del af internettet.

Den absolut mest brugte sociale tjeneste i Danmark er ifølge Userneeds målingen Microsofts Windows Live (MSN Live), hvor næsten hver femte dansker angiver sig som bruger.

Hele 18 procent af de adspurgte i Userneeds-målingen angiver sig som bruger af Microsofts sociale online platform.

"Min fornemmelse er måske, at de tal måske er lidt for høje. Jeg tror, at mange har en profil der uden at være så aktive igen," siger Peter Espersen.

Men han er ikke i tvivl om, at Microsoft med sin Messenger-service har et stort potentiale for at vokse som en social platform på internettet.

Se listen over de mest populære:
Windows Live Spaces størst i Danmark

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S