Indsaml idéer fra kunder og medarbejdere

Tilbage til artiklen 12 it-fif til at sikre din vækst-strategi.

Web 2.0.

Først summede begrebet i it-kredse, men i takt med at fænomenet og dets potentiale er blevet beskrevet i store, internationale erhvervsmagasiner, er det også kommet på topledernes agenda og således en helt uundgåelig faktor for en it-leder at forholde sig til:

Hvordan udnytter vi bedst den kollektive intelligens både blandt medarbejdere og kunder til at skabe værdi?

Web 2.0 har været omgærdet af megen hype og skepsis, for vil kunderne, brugerne og medarbejderne virkelig medvirke?

Hvis det er tilfældet, hvorfor er det så ikke sket endnu?

Modenhed tæller

Svaret ligger efter alt at dømme i modenhed, vurderer Gartner-ekspert Mark Raskino.

I 1990’erne drejede internettet sig om at levere en service “fra os til jer”. Bankerne flyttede skrankerne hjem i folks stuer. Og netbutikkerne viste varehylderne frem på internettet.

Men først langsomt er kunderne hoppet på.

“Nu er alle på – fundamentet er skabt. Det er først nu, det giver mening at udnytte massen af brugere,” vurderer Mark Raskino.

Værdi i trends?

Også en anden trend i tiden tyder på, at brugerne er klar til at medvirke. Det forklarer Nokias CIO John Clarke, der hos Nokia selv forsøger at udvinde værdi af den forbrugertrend, at visse kunder bygger en del af deres identitet op omkring produkter.

“Folk vil gerne have relationer til virksomheden – og de vil hele tiden se noget nyt fra brandet. De vil gerne have, at brandet bekymrer sig om, hvad kunden får ud af det,” siger John Clarke, der i øjeblikket arbejder med at hive nye idéer ind fra for eksempel ‘Beta Lab’, hvor nye produkter, løsninger og software testes blandt dedikerede brugere.

Også internt udnytter Nokia de mange ansattes kollektive viden ved at samle udviklingen omkring en intern wiki, der i dag har 6.000 brugere.

“Det værste, vi kan gøre, er at læne os tilbage og nyde succesen. Så er vi helt sikkert færdige. Derfor er der hele tiden brug for nye initiativer,” konkluderer John Clarke.

Ud over kunder og medarbejdere bredt i virksomheden ligger der mange steder også et uudnyttet aktiv i it-afdelingens egne medarbejdere.

Professor Robert Austin fra Harvard Business School udtrykker det således:

“It-afdelingen er den eneste del af virksomheden, der har et overblik over virksomheden på tværs af siloer og strukturer. Der sidder mange smarte folk med rigtig gode idéer, men der har ikke været tradition for at lytte til dem,” siger han.

Netop it-afdelingens innovationsevne er da også at finde listen over de strategiske udfordringer, som IT i Praksis fra Rambøll Management peger på i 2007-udgaven.

Tilbage til artiklen 12 it-fif til at sikre din vækst-strategi.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S