Artikel top billede

Apotekerne har fået nok af Accenture og de mange fejl, der har plaget personale og kunder.
Foto: Torben Klint

Apotekerne hiver stikket til Accenture ved midnat

Lange svartider, kunder i kø og andre fejl i apotekernes virksomhedssystem PharmaNet, hidtil leveret af Accenture, betyder at apotekerne flytter stikket over til konkurrenten NNIT.

I nat hives stikket til Accenture ud efter endnu en Accenture-skandale.

Det hårdt plagede it-selskab, der blev mest berømt - eller måske nærmere berygtet - for rodet med lønsedlerne i Københavns Kommune, har nu også mistet Apotekerforeningen som kunde.

Tre år før tid ryger en ellers lukrativ 10-årig kontrakt med Apotekerforeningen. Ved midnat i aften hiver Apotekerforeningen stikket til Accentures servere, som hidtil har drevet apotekernes virksomheds-system PharmaNet, og sætter det i igen ovre hos NNIT.

Det sker, efter at utallige fejl, sorte skærme og lange svartider i PharmaNet, har tvunget apotekernes kunder til at vente på ekspedition og strukket apotekernes tålmodighed til det yderste.

Og nu er der altså ikke mere tålmodigheden til overs til Accenture, som ellers har drevet PharmaNet indtil i dag.

Ustabilt i årevis

PharmaNet har i hele sin levetid været udsat for massiv kritik. I 2003 besluttede flertallet af apotekerne at outsource alle it-aktiviteter i datterselskabet DataPharm til Accenture, der fik til opgave at udvikle PharmaNet.

Siden har Accenture arbejdet med at få systemet til at køre stabilt, men i august erkendte selskabet sammen med Apotekerforeningen, at det ikke vil komme til at ske, og Apotekerforeningen og Accenture enedes om at skilles.

Dermed er en hård tid for landets apoteker, dets personale og kunder forhåbentligt ovre. PharmaNet, der består af en egenudviklet .Net applikation til ekspedition af receptpligtig medicin og andre varer samt en tilrettet Axapta for bogholderi og regnskab, lagerstyring og bestilling af varer mm. viste sig hurtigt at være meget ustabilt og skabe masser af fejl.

En dag er det tre kasser læskedrik, der dumper ind ad apotekets dør - en vare, som apoteket slet ikke har behov for. En anden dag er der en difference på 1.300 kroner i regnskabet over dagens omsætning.

Blot to eksempler fra de hårdt plagede apoteker, i det her tilfælde Hesselager Apotek på Fyn, som Computerworld tidligere har skrevet om.

Frustration per mail

Mange andre apoteker har oplevet lignende problemer som følge af det dårligt fungerende PharmaNet.

Et eksempel på den voldsomme og udbredte frustration, som har stået på lige siden PharmaNet begyndte at blive implementeret, kan læses i reaktionen på en mail sendt af apoteker Ebbe Werenberg på Holte Apotek til sine kolleger på landets øvrige apoteker for næsten halvandet år siden.

Han opfordrede, med baggrund i sine egne erfaringer med PharmaNet, de apoteker, som endnu ikke er skiftet til PharmaNet, til at stoppe konverteringen øjeblikkeligt.

Den blev sendt lidt over midnat, kl. 00.35 natten til en fredag i starten af juni sidste år, og allerede morgenen efter lå der ti svar i indbakken. Episoden er et tegn på den store utilfredshed med systemet, der har hersket blandt mange apotekere.

Flere apoteker valgte da også at udskyde konverteringen til PharmaNet eller helt at droppe systemet. Således er der i dag blot 203 apoteker på PharmaNet ud af samlet cirka 250 apoteker.

Den oprindelige plan var ellers, at 230 apoteker skulle være på PharmaNet allerede inden udgangen af 2004, men dette mål er altså i dag næsten tre år senere endnu ikke opnået.


Ingen vil sige noget
At Apotekerforeningen fyrer Accenture som leverandør er der ikke den store dramatik i. Det mener parterne i hvert fald selv. De skrev i pressemeddelelsen, da bruddet kom frem i august, at de to parter er 'enedes om gensidigt at opsige samarbejdet'.

Men at der alligevel er et eller andet, der gør ondt, kan man aflæse af, at ingen af parterne ønsker at forklare omstændigheder omkring bruddet.

Hos Accenture vil kommunikationschef Claus Wilkki blot sige, at 'det inden for de givne rammer var bedst at skilles' uden at han dog vil forklare, hvad det betyder. Han henviser til den tidligere kunde, Apotekerforeningen, for en udtalelse.

Men her er der heller ikke mere at hente.

"Vi har ikke mere at tilføje," lyder det fra Apotekerforeningens kommunikationsmedarbejder Lise Møller Aarup, der afviser, at Apotekerforeningen vil svare på Computerworlds spørgsmål om leverandørskiftet.

NNIT tager over

NNIT har fået Apotekerforeningen som ny kunde med en tre-årig kontrakt på et trecifret millionbeløb. Og ved midnat går det løs, og NNIT skal vise, om selskabet kan gøre det bedre end Accenture og IBM, som har virke som underleverandør på driften for Accenture.

IBM har stået for driften af PharmaNet som underleverandør til Accenture. Alligevel har NNIT valgt at arbejde direkte sammen med IBM uden om Accenture i overgangsperioden indtil NNIT fuldstændigt tager over.

Herefter er NNIT's største opgave at genvinde tilliden hos de hårdt prøvede apotekere.

Det første, NNIT har gjort, er at skifte alle servere og hardware ud. Men software og applikationer er de samme - selvom meget tyder på, at det er her problemerne i PharmaNet ligger.

"Vi laver ikke en revolution over night, og jeg tror ikke apotekerne vil mærke den store forskel i næste uge. Først i løbet af december og januar begynder vi på de store tiltag, der skal sikre stabiliteten af systemet. Vi har aftalt en stabiliseringsperiode over tre-seks måneder," fortæller administrerende direktør i NNIT, Per Kogut.

Vi har vores måde

Per Kogut vil ikke udtale sig direkte om, hvorfor det ikke lykkedes Accentures og IBM at få en acceptabel drift af PharmaNet.

"Vi har vores måde at gøre det på, og vi håber, at det bliver bedre. Vi har afsæt i den farmaceutiske sektor og over 50 procent af vores omsætning fra den farmaceutiske industri, og vi forstår alt lige fra grundforskning til medikamenterne bliver leveret til kunden.

Derfor tror jeg, at vi i Danmark er de bedst rustede af alle til at løse den her opgave," siger Per Kogut, og henviser til NNIT's rødder i Novo Nordisk.

"It skal være som strøm i væggen for apotekerne. Det skal bare virke og ikke være noget de skal bekymre sig om," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Drukner din sikkerhed i et hav af falske advarsler?

Der er et konstant våbenkapløb i gang mellem de værktøjer, din IT-sikkerhedsafdeling har til rådighed og et stigende antal komplekse og mangeartede cybertrusler. Men når sikkerhedsinfrastrukturen udbygges, stiger kompleksiteten og mængden af advarsler også. Hermed får du svært ved at skelne mellem et stort antal falsk positive og de få – men reelle og kritiske! – advarsler, du skal prioritere at håndtere. Bliv klogere på hvordan du håndtere det.

15. juni 2021 | Læs mere


Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden

Ved at anvende data på den korrekte måde, kan du og din virksomhed for alvor sætte skub i konkurrencen. Der ligger en værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, markeder og meget andet i den data, der svæver rundt omkring os. Med den nyeste teknologi er det endda blevet nemmere at automatisere disse processer.

16. juni 2021 | Læs mere


Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere






CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Har du både dine applikationer og dit hoved i skyen?
Kan du nikke ja til en eller flere af disse situationer? • I bruger mange cloud-applikationer • I logger ind fra flere lokationer • I logger ind fra flere forskellige typer af devices Så kan du få stort udbytte af at læse dette whitepaper … Hver dag tilgår, navigerer og arbejder jeres medarbejdere i de applikationer, I har liggende i ”skyen”. Antallet af cloud-baserede applikationer stiger eksplosivt, så hvordan sikrer I ADGANGEN til dem og til de data, som applikationerne indeholder? Vel at mærke uden at gå på kompromis med BRUGERVENLIGHEDEN? Løsningen er Access Management, som er hovedtemaet for dette whitepaper.