Nokia satser på tre-trins-raket til det mobile net

Reportage: Multi-plaformen Ovi er Nokias kommende bud på en sammensmeltning af internet, mobiltelefoni og pc. På Nokia World 2007 har finnnerne løftet sløret for multi-platformen.

Artikel top billede

Nokias CEO, Olli-Pekka Kallasvuo. (Foto: Nokia)

Under overskriften 'Share More. Experience more' fyrer Nokia startsskuddet af til sin integration af web 2.0 på sin kommende multi-platform Ovi.

Det finske ord Ovi betyder 'dør', og den levende platform består af en tre-trins-raket af web'et, pc'en og mobiltelefonen, der på hver sin måde skal bidrage til at sparke døren ind for det mobile internet for verdens største mobilfabrikant, der har flere end 900 millioner ud af i alt 3,2 milliarder mobilkunder på verdensplan.

"Ovi er vores bud på at forbinde mere end to stemmer. Vi har indset, at vi skal tage større risici for at tilpasse os det mobile internet, og det gør vi nu," lyder det fra Nokias administrerende direktør, Olli-Pekka Kallasvuo.

Platforme smelter sammen

Ovi har været undervejs et stykke tid, men først på Nokia World 2007 i Amsterdam har finnerne vist, hvordan hele platformen skal spille sammen.

Web-delen består hovedsageligt af et communiy, hvor brugerne kan dele billeder via billedgallerier, downloade spil, lytte til og købe musik samt hente landkort. Derudover kan community-brugerne få adgang til deres andre sociale netværk via en single-sign-on løsning.

Mobildelen skal være styrepinden, hvor flere kontekst-baserede tjenester smelter sammen, og Nokia-kunderne kan hente det indhold, der senere skal gemmes på pc'en. For pc-delen af Ovi skal kunne synkroniseres med mobilen og fungere som back up og lagermedie.

"Vi er tidligere – måske med rette - blevet kritiseret for ikke at levere en god pc-løsning. Men den er på vej nu," forsikrer Olli-Pekka Kallasvuo.

Web-delen, Ovi.com, kommer i starten af 2008, hvorimod Ovi til pc'er med Windows, Mac og Linux første kommer henover sommeren til næste år.

Store samarbejdspartnere

Olli-Pekka Kallasvuo forklarer, at Nokia har en åben Ovi-platform, som kan bruges af alle, der ønsker at udvikle applikationer eller indhold til den.

Men for en sikkerheds skyld har finnerne indgået aftaler med nogle af de største spillere på nettet og fra medie-verdenen herunder YouTube, Microsoft Live, Flickr og CNN. markedet.

Derudover forhandler Nokia med flere pladeselskaber om, at Nokia-kunderne kan få ubegrænset download af musik. En lignende aftale med Universal er allerede faldet på plads.

Den fjerde skærm

Nokia lancerer Ovi under parolen den fjerde skærm, som – efter biograf-, tv- og computerskærmen - er mobildisplayet, der i de senere år har fået vokseværk.

"Det næste skridt for nettet er at blive mobil – det ved alle, og det er derfor næsten banalt at påpege," siger Nokias vicepræsident Anssi Vanjoki.

Han fremhæver en undersøgelse, som Nokia har foretaget med et lille udsnit af de omkring 50 millioner brugere af Nokias N-serie, hvor det viste sig, at kun 12 procent af brugstiden på smart-phonen foregår med mobilsnak.

Over halvdelen af tiden bruges derimod på at surfe eller chatte over nettet, 16 procent af tiden bruges på multimedier og 14 procent går på kalenderfunktioner og håndtering af aftaler.

Context is king

Derfor forbereder Nokia en hel række af kontekstbaserede services, der skal understøttes på de kommende smart phones.

Computerworld har tidligere skrevet om touch-, betalings- og kortfunktioner, men ambitionerne rækker meget længere.

"Vi vil gerne kunne give vores kunder en service, der ikke kun baserer sig på, hvor de befinder sig, men også i hvilken situation, de befinder sig i. Der er jo stor forskel på, om man står på ved vej eller kører på vejen i en bus," siger chef for Nokias mobiltelefoner, Kai Öistämö.

Han forklarer dog, at selskabet ikke vil skræddersy én løsning, der passer til alle telefoner.

"Vores kunder befinder sig forskellige steder i livet, og igen er kontekst uhyre vigtigt. Vi satser ikke på ét produkt, men på en helt portefølje til næste år, der kan tilpasses vores meget forskellige målgrupper," slutter han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil