Bytte bytte links – og alle bliver glade

Klumme: Svensk avis har lanceret trackback, som viser et kort udsnit af de blogindlæg, hvor artiklen er nævnt, samt et link til bloggen, hvor man kan læse hele indlægget.

Artikel top billede

Det svenske aftonbladet.se tillader ikke kommentarer til artiklerne, men har åbnet for trackback, og det giver tilsyneladende pote.

Trackback betyder, at aftonbladet.se viser et kort udsnit af de blogindlæg, hvor artiklen er nævnt, samt et link til bloggen, hvor man kan læse hele indlægget.

Trackbacken bliver oprettet automatisk, når en blogger skriver et indlæg på sin blog og indsætter et link til en artikel på aftonbladet.se.

Automatikken sørger for, at aftonbladet automatisk linker tilbage.

Linker generelt meget

Bloggere linker generelt meget til medier, men de får sjældent links den anden vej.

Men nu, hvor aftonbladet kvitterer med et link tilbage til bloggeren, vil bloggeren selvfølgelig hellere linke til aftonbladet end til et andet medie.

Svenske bloggere er glade, for de får trafik fra et af Sveriges mest besøgte websteder.

Aftonbladet er glad, for de får flere links og flere læsere, som måske ikke plejer at besøge aftonbladet.se.

Desuden får de en debatfunktion, som er meget nemmere at håndtere end almindelige kommentarer.

Tvivlsom kvalitet

Kommentarer er ofte anonyme og – som vi også har set her i landet – ofte af meget tvivlsom kvalitet.

Bloggerne benytter som regel deres eget navn, og deres indlæg er af højere kvalitet end de hurtige kommentarer.

Ifølge den svenske pr-mand, Hans Kullin, som blogger på adressen kullin.net, er antallet af links til aftonbladet.se vokset med 12 procent i den første måned med den nye trackback-funktion.

Trackback er en rigtig god ide for medier, som har vanskeligt ved at styre kommentarerne men gerne vil have respons fra læserne.

Ulempen ved trackback er, at det er svært at have en egentlig dialog, men hvis den dialog har en tendens til at mudre og ikke giver megen værdi, kan man nok undvære den.

Hvis man vil genere Aftonbladet kan man selvfølgelig oprette en blog på et par minutter, for eksempel på wordpress.com eller blogger.com, og så skrive et perfidt indlæg med et link til aftonbladet.se, men det er lidt mere besværligt end at skrive en kommentar, og der er tilsyneladende ikke mange, der gider gøre sig den ulejlighed.

Desuden er det ikke hele blogindlægget, der vises efter artiklen på aftonbladet.se, men kun et kort udsnit, så skaden er til at overse, hvis det skulle ske.
 
Mig bekendt er der ingen medier herhjemme, der har forsøgt noget tilsvarende.

De er så småt begyndt at linke ud til andre medier, men de er ikke meget for det, for de vil helst holde på de besøgende og prøver tydeligvis at bilde dem ind, at deres websted er det eneste på nettet.

Måske kan trackback lave om på det. Det er en slags handel: Hvis du giver mig et link, giver jeg dig et link.

Begge parter får noget ud af det.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.
 

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Nordjylland

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    Folkekirkens Nødhjælp

    ERP IT System Owner

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil