Succes i udlandet kræver store tanker fra første dag

Det danske softwarehus Omada havde fra dag ét en ambition om at blive internationalt. "Du skal drømme om det om natten og handle på det om dagen," siger Omadas direktør Morten Boel Sigurdsson.

Artikel top billede

Langt hovedparten af danske softwarehuse får ikke den ventede succes, når de forsøger sig i udlandet, viser en analyse foretaget af TBK Consult.

Det danske softwarehus Omada er et af de forholdsvis få danske softwarefirmaer, der har opnået en markant succes uden for Danmarks grænser. Stifter og administrerende direktør Morten Boel Sigurdsson giver her sit bud på, hvad succesen bygger på:

"To meget væsentlige kriterier ligger til grund for vores succes i udlandet. For det første havde vi lige fra begyndelsen i 1999 en ambition om at blive internationale. Og den ambition gennemsyrede alt, hvad vi gjorde. Vi drømte om det om natten og handlede på det om dagen," siger Morten Boel Sigurdsson.

Vi kan noget særligt

I dag beskæftiger Omada godt 70 mand, og Morten Boel forventer, at 2007-omsætningen vokser til omkring 90 millioner kroner, hvilket svarer til en vækst på cirka 60 procent sammenlignet med 2006. Resultatet før skat ligger og svinger mellem et encifret og et tocifret antal millioner.

"Det andet væsentlige kriterium for at få succes i udlandet er at erkende, at vi kan noget helt særligt i Danmark. Danskerne er faktisk meget selvmotiverende, trives godt i en flad struktur og er vant til at tage ansvar," siger Morten Boel.

Omada gør to ting. For det første inddrager virksomheden kunderne i et 'helt ustyrligt omfang' og lytter til kundernes ønsker med 'kæmpestore ører'. Alle ønsker, kunderne måtte have, inddrages aktivt i udviklingen.

Lokker talent til

En anden væsentlig ting er de innovationsgrupper, som Omada har indført i alle virksomhedens led.

"Gode ideer i disse grupper bliver virkelig motiveret og bragt frem i lyset. På den måde skaber vi et økosystem i virksomheden af idéer, som arbejder sig hen mod, at nogle af dem kan blive kommercialiseret," fortæller Morten Boel.

En positiv sideeffekt af disse små tænketanke er, at de gør det lettere for Omada at tiltrække talentfulde medarbejdere.

"Mange elsker at arbejde i et miljø, hvor der er plads til den slags spræl og ikke kun til den strukturerede udvikling," Siger Omada-direktøren.

Gider ikke gratis millionhjælp

I øvrigt undrer det Morten Boel meget, at der ligger 32 millioner kroner i projektet GazelleGrowth og venter på vækstvirksomheder, der vil have hjælp til at komme ud over Danmarks grænser.

Morten Boel sidder i den internationale styringsgruppe for projektet, der blev omtalt i går i Jyllandsposten.

Som deltager i GazelleGrowth får virksomhederne mulighed for at deltage i et forløb, hvor de får træning i at internationalisere, i at kommunikere omkring egne produkter, og hvordan man laver succesfuld innovation.

"Det er gratis og alligevel er det svært at finde nogle virksomheder, der gider det, og det undrer mig meget," siger Omadas stifter, der opfordrer de danske vækstvirksomheder til at komme ud af starthullerne.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S