Acer racer mod Lenovo

Acer, der kæmper med Lenovo om tredjepladsen på verdensmarkedet for pc’er, har netop snuppet førstepladsen som it-sponsor til OL.

Artikel top billede

Både Acer og Lenovo elsker konkurrencesport. Begge pc-producenter enten er eller vil blive sponsorer af de olympiske lege. Lenovo er det til og med OL i Kina næste år, og Acer har netop lavet aftale om at blive OL-sponsor i 2010 (vinter-OL i Vancouver) og i 2012 (OL i London).

Og her til har de begge længe været ivrige modstandere i disciplinen: 'Langdistanceløb om tredjepladsen på det globale bærbar og stationær pc-marked'. De to førstepladser optages af Hewlett-Packard og Dell.

Lenovo foran

Lige nu, det vil sige i tredje kvartal i år, ligger Acer foran Lenovo med 14 procent af markedet for bærbare computere mod Lenovos otte procent. I Danmark har Acer 20 procent af markedet, og Lenovo har 16 procent. Ifølge tal fra IDC Nordic.

Men tager man stationærmarkedet med, er Lenovo foran Acer både globalt og i Danmark.

OL-sponsor

Det vil Acer naturligvis godt gøre noget ved. Et af midlerne skal altså være et OL-sponsorat.

Det vil dog ikke få nogen umiddelbar effekt på markedsandelene. Det er mere langsigtet, at sådan et sponsorat kan få betydning, vurderer Anders Elbak, research manager i analysehuset IDC Nordic.

”Typisk ser man ikke nogen effekt fra det ene kvartal til det andet. Selvom der selvfølgelig skal bruges en del pc’er til selve OL-byen, så er det jo ikke meget i forhold til hele markedet. Sponsoratet er en del af en langsigtet strategi for at styrke brandet. Og så er det selvfølgelig noget, der kan irritere konkurrenten,” siger Anders Elbak.

Og netop i tilfældet med Acers sponsorat af OL, kan det irritere konkurrenten Lenovo direkte, idet det netop er Lenovos tidligere OL-sponsorat, som Acer overtager.

Denne direkte irritation af konkurrenten Lenovo kunne ligne storpolitik, når man betragter de to producenters hjemlande: Lenovo hører hjemme i Kina, og Acer kommer fra Taiwan. Derfor er det også utænkeligt, at Lenovo ikke skal være sponsor næste år, når Kina er værtsland for OL.

Lenovo mister IBM-brand

Hvad skal der så til for at vinde markedsandele? Anders Elbak:

”Umiddelbart ser det ud til, at Lenovo har det største potentiale for at vokse. Indtil videre har Lenovo kun solgt tidligere IBM-produkter i Europa, nu begynder der at komme billigere Lenovo-produkter.

Dertil har Lenovo hidtil primært haft fokus på erhvervsmarkedet, det vil sige, at Lenovo har et privatmarked, som selskabet kan udnytte. Acer er mere bred i forvejen,” siger Anders Elbak.

Han tilføjer dog, at Lenovo står over for den udfordring, at deres IBM brand ryger på Think Pad. Lenovo købte IBM’s pc-forretning i 2005.

Flere opkøb

Han peger også på at yderligere opkøb fra begge selskabers side kan give større markedsandele.

”Det vil ikke undre mig, hvis de foretager yderligere opkøb – for eksempel af regionale leverandører i Europa,” siger Anders Elbak.

Acer har allerede købt Gateway i Nordamerika, og dette køb gav Acer mulighed for at snuppe en option på Packard Bell i Europa foran næsen på Lenovo.

Især købet af Gateway kan forskubbe balancen i markedsandele mellem Lenovo og Acer, når købet får fuld effekt i fjerde kvartal.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird