Artikel top billede

Acer racer mod Lenovo

Acer, der kæmper med Lenovo om tredjepladsen på verdensmarkedet for pc’er, har netop snuppet førstepladsen som it-sponsor til OL.

Både Acer og Lenovo elsker konkurrencesport. Begge pc-producenter enten er eller vil blive sponsorer af de olympiske lege. Lenovo er det til og med OL i Kina næste år, og Acer har netop lavet aftale om at blive OL-sponsor i 2010 (vinter-OL i Vancouver) og i 2012 (OL i London).

Og her til har de begge længe været ivrige modstandere i disciplinen: 'Langdistanceløb om tredjepladsen på det globale bærbar og stationær pc-marked'. De to førstepladser optages af Hewlett-Packard og Dell.

Lenovo foran

Lige nu, det vil sige i tredje kvartal i år, ligger Acer foran Lenovo med 14 procent af markedet for bærbare computere mod Lenovos otte procent. I Danmark har Acer 20 procent af markedet, og Lenovo har 16 procent. Ifølge tal fra IDC Nordic.

Men tager man stationærmarkedet med, er Lenovo foran Acer både globalt og i Danmark.

OL-sponsor

Det vil Acer naturligvis godt gøre noget ved. Et af midlerne skal altså være et OL-sponsorat.

Det vil dog ikke få nogen umiddelbar effekt på markedsandelene. Det er mere langsigtet, at sådan et sponsorat kan få betydning, vurderer Anders Elbak, research manager i analysehuset IDC Nordic.

”Typisk ser man ikke nogen effekt fra det ene kvartal til det andet. Selvom der selvfølgelig skal bruges en del pc’er til selve OL-byen, så er det jo ikke meget i forhold til hele markedet. Sponsoratet er en del af en langsigtet strategi for at styrke brandet. Og så er det selvfølgelig noget, der kan irritere konkurrenten,” siger Anders Elbak.

Og netop i tilfældet med Acers sponsorat af OL, kan det irritere konkurrenten Lenovo direkte, idet det netop er Lenovos tidligere OL-sponsorat, som Acer overtager.

Denne direkte irritation af konkurrenten Lenovo kunne ligne storpolitik, når man betragter de to producenters hjemlande: Lenovo hører hjemme i Kina, og Acer kommer fra Taiwan. Derfor er det også utænkeligt, at Lenovo ikke skal være sponsor næste år, når Kina er værtsland for OL.

Lenovo mister IBM-brand

Hvad skal der så til for at vinde markedsandele? Anders Elbak:

”Umiddelbart ser det ud til, at Lenovo har det største potentiale for at vokse. Indtil videre har Lenovo kun solgt tidligere IBM-produkter i Europa, nu begynder der at komme billigere Lenovo-produkter.

Dertil har Lenovo hidtil primært haft fokus på erhvervsmarkedet, det vil sige, at Lenovo har et privatmarked, som selskabet kan udnytte. Acer er mere bred i forvejen,” siger Anders Elbak.

Han tilføjer dog, at Lenovo står over for den udfordring, at deres IBM brand ryger på Think Pad. Lenovo købte IBM’s pc-forretning i 2005.

Flere opkøb

Han peger også på at yderligere opkøb fra begge selskabers side kan give større markedsandele.

”Det vil ikke undre mig, hvis de foretager yderligere opkøb – for eksempel af regionale leverandører i Europa,” siger Anders Elbak.

Acer har allerede købt Gateway i Nordamerika, og dette køb gav Acer mulighed for at snuppe en option på Packard Bell i Europa foran næsen på Lenovo.

Især købet af Gateway kan forskubbe balancen i markedsandele mellem Lenovo og Acer, når købet får fuld effekt i fjerde kvartal.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere