Hvad sker der med virksomhedens licenser?

Tilbage til artiklen: Seks ting som it-chefen skal holde øje med.

Det ser ud som om, at it-cheferne altid har beklaget sig over de høje udgifter til vedligholdelse af deres softwareløsninger, som gennemsnitligt er steget 22 procent i pris per år.

"Når leverandørerne påpeger de taktiske forbedringer, som den primære værdiskaber ved vedligeholdelse, så får det folk til at spørge, hvad de egentlig får for deres penge," siger Jeff Woods.

I løber af det seneste års tid har mange it-chefer overvejet eller skiftet til alternative firmaer, så som TomorrowNow eller Rimini, til at udføre vedligeholdelsen.

Men Oracles sagsanlæg mod TomorrowNow (og SAP, som ejer TomorrowNow) og SAP's SAP's fejltrin i håndteringen af TommorowNow har kastet skygger over modellen med anvendelse af alternative firmaer.

Men interessen for tredjeparts spillere er vakt, og vil fortsætte i 2008.

"TomorrowNow er et bevis på branchens spørgsmål om værdien af vedligeholdelse," siger Jeff Woods.

"Næsten alle overvejer om de kan ændre deres tilgang til vedligeholdelse. Er det tredjepart, en total opsigelse af vedligeholdelsesaftalen eller en indsats for at stabilisere systemet, der skal til. Det er de store spørgsmål lige nu."

En væsentlig årsag til it-chefernes frustration er, at nogle leverandører ikke er særligt gode til at forklare, hvordan de bevæger sig mod næste generation af værktøjer, siger Jeff Woods.

"Det er et vanskeligt spørgsmål, og der findes ingen nemme svar. Det skal sammenholdes med virksomhedens strategi og risiko portefølje."

Vedligeholdelseskontrakterne er kendte for deres 90 procents profitmargin, hvilket gør leverandørerne uvillige til overhovedet at tale om dem.

Sharyn leaver tror, det kan ændre sig i 2008. Hvis de stadig vil have tilfredse kunder, så må de genoverveje deres prispolitik, siger hun.

Tilbage til artiklen: Seks ting som it-chefen skal holde øje med.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job