Artikel top billede

Telias Stofanet ramt af måneders hårde spamangreb

En stejl stigning af spam har været årsagen til, at Stofanets mail-service har kørt ustabilt siden oktober. Der går nogle måneder, før problemet er fikset.

En forøgelse af spam-angreb og mængden af uønskede reklame-mails er årsagerne til at, Telia Stofanets kunder i flere måneder har oplevet kurrer på internetforbindelserne.

Servicen hos Stofanet har været ustabil siden oktober måned, hvor spammen for alvor satte sig fast i mail-serverne.

Den megen spam har resulteret i, at flere kunder ikke har kunnet sende mails i flere december-dage i modsætning til de forrige uger, hvor der kun har været forsinkelser i mail-afsendelserne og –modtagelserne.

Heftige angreb

"De kunder, som har oplevet problemer med mailen, kan være personer, der har ønsket at sende mails lige omkring de heftigste angreb, og derfor har de ikke kunnet sende eller modtage mails," lyder forklaringen fra Telias kommunikationsdirektør, Anders Monrad Rendtorff.

Han forklarer, at Stofanets it-support har prøvet at udbedre de stigende mængder spam fra dag til dag.

Nu er selskabet gået i gang med at ombygge selskabets interne systemer for at undgå lignende flaskehalse.

"Det nytter ikke at reparere spam-problemet løbende, og derfor er vi gået til fase to, hvor vi vil begrænse det så meget som muligt en gang for alle. Men vores support melder dog, at spam-mængderne er forholdsvis udramatiske, selvom kunderne måske ikke oplever det sådan," siger Andres Monrad Rendtorff.

Stofanet regner med, at den permanente anti-spam løsning er klar "i løbet af de næste par måneder."

Ingen alarm-klokker hos kundeservice

En driftsstatus-meddelelse om ujævnheder i servicen blev sat på Stofanets site til kunderne allerede 26. oktober´.

På trods af arbejdet med at slå spammen ned og mail-problemer, har Stofanets kundeservice ikke haft et stigende antal utilfredse mail-kunder.

"Stofanets kundeservice har ikke oplevet spammen i vores servere som et problem, og en kundeservice er jo ofte en indikator på, om noget er et stort nok problem," siger Andres Monrad Rendtorff.

Og selv når spam-filteret kommer på plads hos Stofanet, så vil Andres Monrad Rendtorff ikke udstikke garantier for, at det ikke kan ske igen.

"Udbydere vil nok altid kæmpe med denne slags problemer, og så er det nok spørgsmålet om, hvor ærlig man er omkring at oplyse om det," fortæller han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere