Apotekernes it skabte køer

I en af de allermest travle perioder på et apotek - dagene før jul - er PharmaNet igen ramt af problemer. Systemet, der har givet problemer hele sin levetid siden 2003, er plaget af lange svartider.

Artikel top billede

Frustrerede kunder i kø står over for et lige så frustreret apotekspersonale, der kun kan appellere til kundernes tålmodighed og julehumør.

Det var situationen onsdag og torsdag hos hovedparten af Danmarks apotekere, nemlig de, der har valgt det centraliserede virksomhedssystem PharmaNet til at styre ekspedition af recepter og andre varer, lagerstyring, varebestilling og bogholderi.

Her er der lange svartider eller slet intet svar fra apotekernes centrale virksomhedsystem PharmaNet.

Lykkeligt fritaget er apoteker, der har valgt konkurrerende systemer fra Bo Soft eller Apoteksdata.

Overbelastning ikke forudset

Apoteker med PharmaNet er ramt af, at den centraliserede løsning har for lange svartider især på databaseopslagene.

En ekspedition af en recept betyder nemlig en lang række databaseopslag internt og eksternt, for eksempel til receptserveren, det centrale tilskudsregister (når der skal beregenes tilskud) og en række andre databaser.

Disse opslag sker for langsomt på grund af den aktuelle overbelastning, som skyldes stor juletravlhed på apotekerne.

De sidste dage før jul er nemlig traditionelt - og også i år - meget travle på apotekerne. Mange kunder køber stort ind før fridage og helligedage, og i år er der ekstra mange fridage til jul, som bliver vekslet til stor travlhed på apoteket.

"Den aktuelle overbelastning har spillet os et puds. Systemet er ganske enkelt ikke dimensioneret til den store belastning, som juletravlheden giver.

Det illustreres af, at klokken 18.01 onsdag- det vil sige et minut efter at de fleste apoteker lukker og dermed holder op med at ekspedere, virker systemet normalt for de få apoteker, der forsat havde åbent - døgnapotekerne," siger Per Kogut, administrerende direktør i NNIT.

Fra Accenture til NNIT

Apotekerforeningen hyrede oprindeligt Accenture i 2003 til at udvikle og drive PharmaNet, men efter at systemet har givet problemer, driftsustabilitet og grå hår i hovedet på apotekerne lige siden sin fødsel, blev Accenture fyret af Danmarks Apotekerforening i august i år, med teknisk virkning fra 1. december.

Afløseren er NNIT, der har fået Apotekerforeningen som ny kunde med en tre-årig kontrakt på et trecifret millionbeløb. NNIT har således haft ansvaret i 20 dage.

I første omgang har NNIT alene udskiftet hardwaren - softwaren er den samme, som da Accenture kørte PharmaNet - helt i overensstemmelse med aftalen med apotekerforeningen.

"Vi er i gang med at tune databaseopslagene og udnytte, at der er kommet ny hardware, siger Per Kogut, der tilføjer, at hans folk lige nu arbejder på yderligere at udbygge hardwaren med mere RAM og med at muliggøre flere parallelle databasetransaktioner ud over det planlagte.

Han er sikker på, at NNIT nok skal få systemet til at køre stabilt, men han minder om, at NNIT kun har haft ansvaret i 20 dage.

It-plagede apotekere

I en tid, hvor de fleste apotekere kun kan drømme om juleknas og i stedet får masser af it-knas, kan de kun se tilbage på et hårdt år med masser af it-problemer.

Ikke bare PharmaNet har givet overarbejde, fejl og køer og strakt apotekernes tålmodighed til det yderste. Det har også de mange forsinkelser og nedbrud på receptserveren, som Lægemiddelstyrelsen har ansvaret for.

Så sent som i mandags gav receptserveren forsinkelser på recepterne på op til tre timer på grund af kø i systemet.

Men aktuelt er PharmaNet problemet.

Ikke NNIT's skyld

Niels Kristensen, formand for Danmarks Apotekerforening, mener ikke, at NNIT kan bebrejdes de aktuelle problemer med PharmaNet, da NNIT først overtog driften af PharmaNet 1. december.

"Jeg har fortsat fuld tillid til NNIT. Det er ikke nogen hemmelighed, at systemet ikke har været Jordens mest stabile system - og det er også derfor, vi har skiftet it-leverandør, siger han.

Han mener ikke, at det er et problem, at man har skiftet leverandør 1. december, det vil sige lige før den store juletravlhed.

"De nuværende problemer skyldes ikke leverandørskiftet. Det har været et stort ønske fra vores medlemmer at skifte leverandør så hurtigt som teknisk muligt," siger Niels Kristensen.

"Jeg er ked af det på vores medlemmers og på medarbejdernes vegne. De har en lidt træls tid, og jeg kan kun opfordre vores kunder til ikke at skyde skylden på personalet. Det er ikke deres ansvar - at få placeret dét, er et langt juridisk tovtrækkeri, som vi vil tage bagefter,” siger Niels Kristensen.

Systemet har kørt stabilt siden fredag morgen.

"Det ser fornuftigt ud nu, men vi må se i løbet af dagen om det er nok, siger Per Kogut."

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly