De danske it-selskaber oplever kurs-lussinger på First North som aldrig før. Men der bliver fejet foran egen dør, når selskaberne peger på årsager til kursfaldene.
"En aktiekurs er ikke rationel, fordi den ikke følger firmaets udvikling," forklarer administrerende direktør René Dines fra softwareselskabet esoft systems, der leverer software til ejendomsmægler-markedet.
Esoft er gået 33,6 procent tilbage på vækstbørsen First North fra introduktionskursen 21,1 til den nuværende kurs 14.
"I går var kursen dog oppe på 25, fordi en relativ lille købsvolume udgør store udsving på First North. Kursen faldt igen i løbet af dagen, men ingen ser jo på, at vi var højt oppe på et tidspunkt," siger René Dines.
Ryster ikke på hånden
Selskabet har modtaget omkring 20 millioner kroner ved introduktionen på First North. I sit regnskab noterer esoft en fremgang i omsætningen på 55 procent fra 27 millioner kroner til 44 millioner kroner samt en vækst på 55 procent i indtjeningen.
Og på den baggrund ryster René Dines ikke på hånden.
"Man skal jo ikke være negativ over for en lille virksomhed, som er i vækst. Det er jo netop det, som First North skal bruges til. Vækstbørser har jo bevist sit værd flere steder i udlandet," siger han til Computerworld.
Daytraders er roden til udsving
René Dines anser de dag-til-dag-handlende som årsagen til, at 18 ud af 24 selskaber på First North er noteret for en procentuel negativ udvikling.
Det skyldes, at fordi mini-børsen huser vækstvirksomheder med langsigtede investorer, har de såkaldte daytraders en større tendens til at blive nervøse, når de langsigtede investorer holder aktien i ro ved ikke at sælge ud af den.
"Der er ingen af vores langsigtede investorer, der har ringet og brokket sig. Det er jo et positivt tegn," siger René Dines.
Global nedtur på aktiemarkedet
Hos det elektroniske annonce-selskab adServing er der heller ikke hverken blod, sved eller tårer på direktionsgangen over en negativ udvikling på 37,5 procent onsdag aften.
"Der er jo en generel nedtur på aktiemarkedet i den seneste tid, og det må vi tage med. Vi er selv ganske tilfredse med vores introduktion på First North, og det er vores aktionærer også," siger administrerende direktør Jesper Møller.
AdServing lancerer sit halvårsregnskab i dag, og det viser, at selskabet har mere end fordoblet sin omsætning - fra 5,5 millioner kroner til knapt 13 millioner kroner.