Artikel top billede

Eksperter: It-ejerskab er gift for din BI-gevinst

Virksomhederne bugner af data, men høster stadigvæk kun en brøkdel af den potentielle værdi. Men det kan lade sig gøre, hvis BI hives ud af it-afdelingerne, hævder forfattere bag ny bog.

Business intelligence skal hives ud af it-afdelingen, hvis virksomhederne reelt skal udnytte opsamlede informationer til fornuftig beslutningsstøtte.

Det mener de to BI-eksperter, Gert H.N. Laursen og Jesper Thorlund, der står bag en ny grundbog i business intelligence.

Ingen værdi

Forfatterne har nemlig været vidne til alt for mange dyre BI-projekter uden reel værdi:

"Utroligt mange virksomheder tror, at de har en BI/informationsstrategi i hus, blot de har købt Business Objects og Oracle," siger Jesper Thorlund og fortsætter:

"De ser BI på linje med, at de har købt Outlook til e-mailbehandling. Men BI er noget andet," siger Jesper Thorlund.

Han agiterer for, at det kræver et stort organisatorisk arbejde og procesforståelse at sikre værdi fra BI-initiativerne:

Penge ud i toilettet

"Hvis man ikke gør det, kan man ligeså godt skylle pengene ud i toilettet," siger Jesper Thorlund.

Bogens titel er ganske enkelt 'Business Intelligence', og er forfatterens forsøg på at give virksomheden en guide, der gør muligt at hæve BI-anvendelsen til et nyt niveau.

Typisk vil det være fra et niveau, hvor forretningen konstant efterspørger informationer hos den BI-ansvarlige til et strategisk niveau, hvor BI-analytikerne qua kendskab til forretningsstrategien selv byder ind med viden, der kan fungere som fremadrettet beslutningsstøtte.

BI-området er modent

Ifølge forfatterne er mulighederne nu for alvor tilstede for at at skabe en komplet informationsstrategi.

BI-området nu er tilstrækkeligt modent. Alle lag i organisationen er efterhånden på plads.

Det vil sige, at dataene findes, datawarehouses til opsamling af data fungerer, de analytiske it-værktøjer fungerer, analytikerne er parate og ledelsen klar til at udnytte værktøjerne.

Derfor er BI et konkurrenceparameter

Forfatterne er overbevist om, at korrekt og optimal udnyttelse af data vil blive et konkurrenceparameter på linje med god markedsføring, produktudvikling og andre klassiske dyder.

Ikke mindst fordi næste BI-bølge nu er på vej.

Den beskrives med flere forskellige termer: Analytics, pervasive BI eller på dansk, allestedsnærværende BI.

Optimer hver enkelt medarbejer

Kernen er, at det fremover handler om at optimere individet - eksempelvis medarbejderne - og ikke længere kun forretningsprocesser, fortæller Gert H.N. Laursen.

"Den ansatte i sig selv bliver et parameter, der skal optimeres på. Du skal have din personlige informationsstrategi," siger han.

"Vi ser det allerede så småt i dag, hvor medarbejderne har egne mål," siger han.

Men pervasive BI går endnu længere. Her vil den ansatte ikke blot få forelagt en stak informationer, som vedkommende selv skal træffe beslutninger på grundlag af.

Systemet leverer konklusionerne - og lærer selv af dine handlinger.

BI kan hjælpe på koncentrationen

Det kunne for eksempel være anvendeligt, når en medarbejder skal koncentrere sig.

"Der har man eksempelvis lyst til at slukke Outlook, men det kan jo være, at der kommer en mail fra chefen, som skal prioriteres. Systemet vil selv kunne screene, hvad du finder vigtigt," siger Gert H.N. Laursen.

Forfatterne af den nye håndbog for business intelligence håber, at bogen kan gøre det lettere for virksomhederne at sørge for en bedre dataanvendelse. For behovet er der:

Ingen undskyldninger

"Håbet er, at virksomhederne får nemmere ved at benytte de mange informationer proaktivt. For i virkeligheden er der ikke længere nogen undskyldninger for, hvorfor de ikke skulle gøre det," siger Jesper Thorlund.

Læs meget mere om business intelligence og konkrete eksempler på strategisk BI-anvendelse i Computerworlds trykte udgave på fredag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere