Eksperter: It-ejerskab er gift for din BI-gevinst

Virksomhederne bugner af data, men høster stadigvæk kun en brøkdel af den potentielle værdi. Men det kan lade sig gøre, hvis BI hives ud af it-afdelingerne, hævder forfattere bag ny bog.

Artikel top billede

Business intelligence skal hives ud af it-afdelingen, hvis virksomhederne reelt skal udnytte opsamlede informationer til fornuftig beslutningsstøtte.

Det mener de to BI-eksperter, Gert H.N. Laursen og Jesper Thorlund, der står bag en ny grundbog i business intelligence.

Ingen værdi

Forfatterne har nemlig været vidne til alt for mange dyre BI-projekter uden reel værdi:

"Utroligt mange virksomheder tror, at de har en BI/informationsstrategi i hus, blot de har købt Business Objects og Oracle," siger Jesper Thorlund og fortsætter:

"De ser BI på linje med, at de har købt Outlook til e-mailbehandling. Men BI er noget andet," siger Jesper Thorlund.

Han agiterer for, at det kræver et stort organisatorisk arbejde og procesforståelse at sikre værdi fra BI-initiativerne:

Penge ud i toilettet

"Hvis man ikke gør det, kan man ligeså godt skylle pengene ud i toilettet," siger Jesper Thorlund.

Bogens titel er ganske enkelt 'Business Intelligence', og er forfatterens forsøg på at give virksomheden en guide, der gør muligt at hæve BI-anvendelsen til et nyt niveau.

Typisk vil det være fra et niveau, hvor forretningen konstant efterspørger informationer hos den BI-ansvarlige til et strategisk niveau, hvor BI-analytikerne qua kendskab til forretningsstrategien selv byder ind med viden, der kan fungere som fremadrettet beslutningsstøtte.

BI-området er modent

Ifølge forfatterne er mulighederne nu for alvor tilstede for at at skabe en komplet informationsstrategi.

BI-området nu er tilstrækkeligt modent. Alle lag i organisationen er efterhånden på plads.

Det vil sige, at dataene findes, datawarehouses til opsamling af data fungerer, de analytiske it-værktøjer fungerer, analytikerne er parate og ledelsen klar til at udnytte værktøjerne.

Derfor er BI et konkurrenceparameter

Forfatterne er overbevist om, at korrekt og optimal udnyttelse af data vil blive et konkurrenceparameter på linje med god markedsføring, produktudvikling og andre klassiske dyder.

Ikke mindst fordi næste BI-bølge nu er på vej.

Den beskrives med flere forskellige termer: Analytics, pervasive BI eller på dansk, allestedsnærværende BI.

Optimer hver enkelt medarbejer

Kernen er, at det fremover handler om at optimere individet - eksempelvis medarbejderne - og ikke længere kun forretningsprocesser, fortæller Gert H.N. Laursen.

"Den ansatte i sig selv bliver et parameter, der skal optimeres på. Du skal have din personlige informationsstrategi," siger han.

"Vi ser det allerede så småt i dag, hvor medarbejderne har egne mål," siger han.

Men pervasive BI går endnu længere. Her vil den ansatte ikke blot få forelagt en stak informationer, som vedkommende selv skal træffe beslutninger på grundlag af.

Systemet leverer konklusionerne - og lærer selv af dine handlinger.

BI kan hjælpe på koncentrationen

Det kunne for eksempel være anvendeligt, når en medarbejder skal koncentrere sig.

"Der har man eksempelvis lyst til at slukke Outlook, men det kan jo være, at der kommer en mail fra chefen, som skal prioriteres. Systemet vil selv kunne screene, hvad du finder vigtigt," siger Gert H.N. Laursen.

Forfatterne af den nye håndbog for business intelligence håber, at bogen kan gøre det lettere for virksomhederne at sørge for en bedre dataanvendelse. For behovet er der:

Ingen undskyldninger

"Håbet er, at virksomhederne får nemmere ved at benytte de mange informationer proaktivt. For i virkeligheden er der ikke længere nogen undskyldninger for, hvorfor de ikke skulle gøre det," siger Jesper Thorlund.

Læs meget mere om business intelligence og konkrete eksempler på strategisk BI-anvendelse i Computerworlds trykte udgave på fredag.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Applikationsarkitekt til Digital og Operativ Transformation

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S