Ændringer hæmmer væksten hos Rambøll Informatik

Organisationsændringer hos Rambøll Informatik betyder lille fald i omsætningen i 2007. Alligevel stiger overskuddet en smule.

Artikel top billede

Rambøll Informatik, der beskæftiger sig med it-udvikling, rådgivning og drift af it-løsninger, oplevede i 2007 efter en årrække med store vækstrater i omsætningen et lille fald i væksten.

Selskabet omsatte således for 187 millioner kroner sidste år - to millioner mindre end i 2006.

Til gengæld holdt selskabet resultatet på et tilfredsstillende niveau med et overskud på lige godt 12 millioner kroner - en smule mere end i 2006.

"Det har været et år med konsolidering og gearing til nye markeder og opgaver, så vi er tilfredse med at øge vores resultat," siger Thorleif Mortensen, administrerende direktør i Rambøll Informatik i en pressemeddelelse.

Ændring i organisationen

Men væksten er også hæmmet af en stor organisationsændring, fortæller Frank Papsø, områdedirektør i Rambøll Informatik.

"Vi har lavet en del ændringer, blandt andet i den måde, virksomheden opererer på. Vi har valgt at orientere os meget mere i kunden og ind mod hele Rambøll," siger Frank Papsø.

"Vi kan for eksempel ikke sælge et ERP-system. Det kan nogle af vores konkurrenter, som er rendyrkede it-virksomheder. Vi kan sagtens rådgive om, hvilket system, vores kunder skal vælge, men vi kan ikke implementere det. Vi mener, at det er en opgave for it-virksomhederne, hvor Rambøll og Rambøll Informatik i stedet gør noget ud af at forstå kundens forretning og behov."

Med det mener han, at virksomheden i dag i langt højere grad fokuserer på, hvordan kunden arbejder og prøver at hjælpe kunden ved sætte sig ind i selve forretningsprocessen og bygge løsninger op omkring det.

"Det gør, at vi i dag bygger it-systemer af en betydelig større karakter, fordi vi jo er ude at lave hele forretningsforståelsen og forretningsformuleringen, og så sætter vi selv bits og bytes bag," siger Frank Papsø.

Han peger blandt andet på kunder som Arbejdstilsynet, Undervisningsministeriet og på omsorgsområdet i kommunerne samt i Mærsk som eksempel på selskabets nye strategi.

"Det har taget lidt tid at få lavet den reorganisering, og det er nok derfor, væksten er udeblevet i 2007, men organisationsændringen betyder, at ordrebogen ser rigtig god for indeværende år, og at vi også kan tage de løsninger, som vi bruger hos vores danske kunder og udbrede dem internationalt, så vi får vækst i landende omkring os også," vurderer Frank Papsø med henvisning til Norden, England og Tyskland.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil