EU vil gribe ind overfor opbevaring af brugerdata

Søgeselskaberne skal tvinges til at begrænse deres opbevaring af brugerdata, mener et magtfuldt rådgivningsorgan under EU, der ventes at følge anbefalingen.

Artikel top billede

Søgemaskiner bør slette personlige oplysninger om brugerne, inden der er gået seks måneder, fra de er blevet afgivet.

Sådan lyder den klare anbefaling til EU-Kommissionen fra dets rådgivende organ inden for data-beskyttelse.

Nu er det højst sandsynligt, at EU-Kommissionen tager anbefalingen til sig, hvilket efter alt at dømme kan føre til et større sammenstød med søgegiganter som Yahoo, Google og MSN.

Google og Yahoo gemmer nemlig i dag data om brugerne i halvandet år, mens MSN gemmer dem i 13 måneder, skriver BBC.

Alt i alt kan anbefalingen fra den indflydelsesige privacy-rådgivningsgruppe Article 29 Working Party føre til, at søgeselskaberne bliver tvunget til at lempe på deres fremgangsmåder i betragtelig grad.

Det vil betyde, at de skal ændre den måde, hvorpå de i dag anvender og analyserer cookies, IP-adresser og anden data til at sammensætte profiler af net-brugernes internet-vaner.

Rådgivnings-organet bedyrer, at søgeselskaberne "indtil videre har forsømt at forklare baggrunden for deres data-indsamlings-operationer af data om brugerne af deres tjenester," hedder det.

Kritisk lys

Søgeselskaberne er godt klar over, at det kritiske lys i stort omfang er rettet mod dem.

I hvert fald meddelte Google allerede sidste år, at selskabet reducerede den periode, som selskabet gemmer cookies i, til to år. Tidligere havde Google gemt cookie-oplysningerne på ubestemt tid.

Fint nok, lyder det fra EU-rådgivningsorganet. Men det er bare ikke nok.

I stedet påpeger gruppen, at de tidligere betingelser åbenlyst har været for ringe, siden søgeselskaberne uden videre har kunnet reducere opbevaringstiderne så markant.

Google meddeler til BBC, at selskabet mener, at dets privacy-politik 'rammer den rigtige balance' mellem privacy, innovation og sikkerhed.

"Google tager privacy meget alvorligt. Beskyttelse af vores brugeres privacy er en grundlæggende ting i alle vores produkter, og det er grunden til, at Google som det første selskab arbejder åp at anonymisere søge-logfilerne," lyder det fra Peter Fleischer, privacy-mand i Google.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse