Artikel top billede

EU vil gribe ind overfor opbevaring af brugerdata

Søgeselskaberne skal tvinges til at begrænse deres opbevaring af brugerdata, mener et magtfuldt rådgivningsorgan under EU, der ventes at følge anbefalingen.

Søgemaskiner bør slette personlige oplysninger om brugerne, inden der er gået seks måneder, fra de er blevet afgivet.

Sådan lyder den klare anbefaling til EU-Kommissionen fra dets rådgivende organ inden for data-beskyttelse.

Nu er det højst sandsynligt, at EU-Kommissionen tager anbefalingen til sig, hvilket efter alt at dømme kan føre til et større sammenstød med søgegiganter som Yahoo, Google og MSN.

Google og Yahoo gemmer nemlig i dag data om brugerne i halvandet år, mens MSN gemmer dem i 13 måneder, skriver BBC.

Alt i alt kan anbefalingen fra den indflydelsesige privacy-rådgivningsgruppe Article 29 Working Party føre til, at søgeselskaberne bliver tvunget til at lempe på deres fremgangsmåder i betragtelig grad.

Det vil betyde, at de skal ændre den måde, hvorpå de i dag anvender og analyserer cookies, IP-adresser og anden data til at sammensætte profiler af net-brugernes internet-vaner.

Rådgivnings-organet bedyrer, at søgeselskaberne "indtil videre har forsømt at forklare baggrunden for deres data-indsamlings-operationer af data om brugerne af deres tjenester," hedder det.

Kritisk lys

Søgeselskaberne er godt klar over, at det kritiske lys i stort omfang er rettet mod dem.

I hvert fald meddelte Google allerede sidste år, at selskabet reducerede den periode, som selskabet gemmer cookies i, til to år. Tidligere havde Google gemt cookie-oplysningerne på ubestemt tid.

Fint nok, lyder det fra EU-rådgivningsorganet. Men det er bare ikke nok.

I stedet påpeger gruppen, at de tidligere betingelser åbenlyst har været for ringe, siden søgeselskaberne uden videre har kunnet reducere opbevaringstiderne så markant.

Google meddeler til BBC, at selskabet mener, at dets privacy-politik 'rammer den rigtige balance' mellem privacy, innovation og sikkerhed.

"Google tager privacy meget alvorligt. Beskyttelse af vores brugeres privacy er en grundlæggende ting i alle vores produkter, og det er grunden til, at Google som det første selskab arbejder åp at anonymisere søge-logfilerne," lyder det fra Peter Fleischer, privacy-mand i Google.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere