Danske Bank: IBM-koks rammer ekstremt uheldigt

Gårsdagens kæmpenedbrud hos IBM lammede også millioner af kort i Danske Banks irske og finske forretninger. "Det rammer ekstremt uheldigt," lyder det fra banken.

Artikel top billede

Kunderne i den finske del af Danske Bank, Sampo Bank, var ifølge finske medier rasende i går.

Med god grund.

For 1,2 millioner kunder kunne ikke benytte deres kort på grund af problemer hos IBM i Danmark, der leverer drift til banken.

I den irske afdeling af banken var der også problemer med betalingskort, og i Danmark ramte problemerne kunder med Maestro-kort.

Problemerne kommer lige efter, at Danske Bank gennemførte udrulningen af sit system i Finland i påsken. Den øvelse gav en række problemer i forhold til kunderne.

Det var it-problemer, som ifølge børsen.dk har ført til, at banken allerede har mistet tusinder af kunder på grund af problemerne.

Derfor er det et særdeles uheldigt tidspunkt IBM's problemer lammede de finske kort.

"Det vigtigste er renomeet. Vi har lagt meget prestige i den finske konvertering. Og et uheld som det her rammer ekstremt uheldigt," siger Sven Lystbæk, der er bankdirektør og en del af Danske Banks koncernledelse.

"Finnerne kan være ligeglade med, om det er ved os eller en anden involveret part, at problemet ligger. Det er vores ansvar," siger Sven Lystbæk.

Elendig timing

Ifølge Sven Lystbæk var der kun tale om mindre problemer i konverteringen af Sampo Banks systemer i påsken.

Han mener til gengæd, at helhedsindtrykket bliver påvirket af de nye problemer.

"Der kan ikke laves så stor en...fortsættes

... konvertering uden problemer, og selv om problemerne i går intet har med konverteringen at gøre, så er det virkelig uheldigt," siger Sven Lystbæk.

"Ethvert nedbrud, der berører kunder og deres betalingskort i timevis, er det mest følsomme, vi har," konstaterer bankdirektøren.

Sven Lystbæk forklarer, at Danske Banks aftaler med IBM opstiller retningslinjer for konsekvenserne i tilfælde af den slags udfald.

Men han vil ikke ind på detaljer for, om der for eksempel bliver tale om kompensation fra IBM's side.

"Vi kender ikke det konkrete problem i IBMs motorrum, men vi forventer, at det bliver analyseret, og at man så vidt muligt sikrer, at det ikke kan ske igen," konstaterer Sven Lystbæk.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S