Artikel top billede

Tidligere Mærsk-boss kritiserer "systemguruer"

En tidligere topchef fra A.P. Møller - Mærsk håner "systemguruer" i selskabet. De lavede fejl, der bevirkede, at man “glemte” at opkræve fragt, lyder det.

Ib Fruergaard, tidligere topchef hos A.P. Møller - Mærsk, kritiserer nu de "systemguruer" hos selskabet, der ifølge ham "glemte" at opkræve fragt.

Eks-toplederen mener, at Mærsk-ledelsen lavede fejl i forhold overtagelsen af P&O Nedlloyd, det samme gjorde "systemguruerne".

Derfor burde de tage ansvaret for rederiets problemer.

Han forklarer, at danske søfolk nu betaler prisen for fejlene i stedet, fordi den store sparerunde i koncernen går ud over dem.

"At ledelsesgruppen som nævnt tog nogle forkerte beslutninger i forbindelse med overtagelsen af P&O Nedlloyd, og at Rederiets systemguruer samtidig lavede fejl, der bevirkede, at man “glemte” at opkræve fragt, nu pludselig skulle få konsekvenser for hovmestre, navigatører, maskinmestre og menige, der med flid og omhu har tjent Rederiet i en lang årrække, er for mig en gåde," skriver Ib Fruergaard i et læserbrev i bladet Søfart.

Står ikke alene

For nogen tid siden stod en anden tidligere topchef frem med offentlig kritik af den nuværende ledelse hos A.P. Møller - Mærsk.

Det var den anerkendte skibsreder Ib Kruse, der også klart placerede ansvaret for koncernens nuværende økonomiske problemer.

Ejvind Kolding, der har ansvaret for Maersk Line, forsøgte dengang at forklare den store spareplan i koncernen med, at man igennem 10 år havde opsparet problemer i form af bureakrati og metaltræthed med videre.

Men det blev for meget for Ib Kruse, der gjorde det klart, at problemerne skyldes overtagelsen af P&O Nedlloyd og it-kaos.

"Maersk Lines resultater for 2004 og 2005 var gode, og der var dengang ingen snak om metaltræthed. Så kom opkøbet af P&O, der sammen med it-problemer resulterede i dårlig daglig operation, tab af markedsandele og store indtægtstab. Det er derfor uklædeligt, at man nu søger at skubbe den primære skyld herfor tilbage til tiden før købet af P&O," lød det fra Ib Kruse i et læserindlæg i Morgenavisen Jyllands-Posten.

1,3 milliarder

It-problemerne kostede A.P. Møller-Mærsk 1,3 milliarder kroner i rene it-udgifter.

Hertil kommer et ukendt beløb på image-kontoen og tab af tillid hos kunderne.

Da it-problemerne var på sit højeste, fik kunderne den forkerte fragt til den forkerte pris og på et andet tidspunkt end aftalt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis