Artikel top billede

Falder de store virksomheder for Google Apps?

Meddelelsen, om at Salesforce har planer om at tilbyde Google Apps gratis til sine kunder, har startet en debat om, hvorvidt Googles web-baserede software kan vinde indpas i store virksomheder.

Computerworld News Service: Indtil nu har Google primært fokuseret på små- og mellemstore virksomheder i et forsøg på at drage fordel af Google Apps' lave omkostninger (virksomhedsudgaven indbringer cirka 250 kroner per bruger om året) og softwarens funktion, der giver brugerne mulighed for folk at samarbejde om dokumenter i real-time.

Ønsket om indførelse af Google Apps i større virksomheder er dog endnu ikke realiseret.

Det er stadig Microsoft, der dominerer markedet for produktivitet.

Ifølge Techcrunch tjente Microsoft 75 milliarder kroner på Office i 2007. Omvendt indbragte Google Apps cirka 1,8 milliarder kroner, hvilket kun er en brøkdel af Googles samlede indtægt.

Karrierebegrænsende?

På Google Apps hjemmeside er teknologichefen for General Electric citeret for at udtale, at virksomheden overvejer at bruge den web-baserede software, og Procter & Gamble Business Services har også vist interesse for softwaren.

Men analytikere som Guy Cheese fra Burton Group mener endnu ikke, at Google Apps har vundet indpas blandt Fortune 500-virksomhederne.

”Fordi Google Apps startede på forbrugermarkedet er der en masse ting, der er på plads til virksomhedsbrug,” siger Guy Cheese, som også har skrevet en rapport, der stiller spørgsmål ved, om det kan være karrierebegrænsende, hvis it-chefer indfører Google Apps i deres virksomheder.

De største mangler i Google Apps er tilstrækkelige offline-funktioner og records management til dokumenter, mener Guy Cheese.

Google tog fat på problemet med offline-funktioner for dokumenter og regneark sidste uge, men der findes stadig ikke en lignende funktion for virksomhedsudgaven af Gmail.

Under en spørgsmålsrunde efter Salesforce og Google Apps' afsløring af deres nyeste samarbejde tidligere på ugen, fastholdt direktør for Google Enterprise, Dave Girouard, og administrerende direktør for Salesforce.com, Marc Benioff, at problemet bliver mindre relevant, efterhånden som trådløst netværk og andre typer forbindelser til internettet fortsætter sit indtog i hele verden.

Fastlåst

Men selv om virksomhederne kan løse offline-problemet, kan indførelsen i lige så høj grad være en kulturel som en teknologisk udfordring.

Microsofts teknologi har præget virksomhedsmarkedet så længe, at mange it-chefer og almindelige brugere af Office-software ikke kan se, hvordan de skal komme ud af det.

”Office er vævet ind i virksomhedernes applikationer,” siger Tom Austin fra Gartner.

Tom Austin fremhævede et andet problem for it-afdelinger i store virksomheder til et møde om cloud computing ved Garners konference i sidste uge:

”Det indeholder ikke et roadmap til it-afdelinger. Det er noget, virksomhederne kræver.”

”Er der nogen, der har fået et roadmap fra Google,” spurgte han tilhørerne. ”Nej. Der følger en blog med hver applikation, Google tilbyder. Læs bloggen, siger de, og så kan du se, hvilke nye funktioner, vi tilbyder. Dét ville man aldrig acceptere fra en mainline-leverandør.”

Salesforce derimod er blevet en mainline-leverandør, folk har tillid til, siger Rebecca Wettemann, underdirektør og analytiker hos Nucleus Research.

Hun konstaterer, at Salesforce.com har stor success med at sælge virksomheds-software ”in the cloud”.

Oversat af Mille Bindslev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere