Artikel top billede

Telefoni rykker på nettet

TEMA: Nettet skal bruges til at ringe med. Yahoo, Facebook, Google og AOL satser på, at internetbrugerne fremover anvender nettet til at ringe med.

Skype var en af de første og er i dag den største udbyder af telefoni via internettet. Men søgemaskiner, internet-portaler og sociale netværkstjenester er klar til at udfordre Skype på internet-telefoni.

Nu skal chat-programmer som Yahoo Messenger og AOL's AIM nemlig bruges endnu mere til rigtig chat.

Chat som i telefon-chat.

Hos Yahoo og internet-portalen AOL satser man på, at selskabernes instant messaging-programmer fremover skal anvendes endnu mere til telefoni.

AOL har nyligt startet et Open Voice Program, der giver udviklere adgang til API'et (Application Programmer Interface) bag selskabets Call Out service for AIM-messaging-klienten.

Call Out servicen gør det muligt for AIM-brugerne at ringe til fastnettelefoner og mobil-telefoner mod et mindre gebyr.

AIM tilbyder også gratis PC-til-PC opkald via AIM Talk.

Ved at åbne API'et for Call Out, kan alle interesserede udviklere tilbyde Call Out service via internet applikationer og enheder der understøtter SIP (Session Initiation Protocol) og Wi-Fi.

Yahoo outsourcer IP-telefoni

Samtidig har Yahoo valgt Jajah til at stå for VoIP teknologien bag Yahoo Messenger's Phone Out service, der gør det muligt for Messenger-brugere at ringe til og modtage opkald fra fastnettelefoner og mobiltelefoner.

Derved kan Jajahs eksisterende kundebase på 10 millioner brugere potentielt tilføjes 97 millioner Yahoo Messenger-brugere.

Jajah's teknologi vil anvendes i Yahoo's Phone Out-service i tredie kvartal i år. Jajah vil også stå for betalingshåndtering og kundesupport.

Det er fornuftigt af Yahoo, at outsource IP-telefonien til Jajah, mener Rebecca Swensen, IDC analytiker med speciale indenfor VoIP.

"Det giver god mening for Yahoo at bruge en VoIP-ekspert som Jajah," siger Rebecca Swensen.

"Der er en masse teknisk kompleksitet og kompliceret logistik, i forbindelse med IP-telefoni, så hvis Yahoo kan få nogle til at tage sig af det, er det en fornuftig disposition," siger hun.

Hun ser det som en naturlig udvikling, at telefoni i stigende grad flytter på nettet.

Google og Facebook også klar

"Virkeligheden er at verdens AIM'er og Yahoo Messengers udmærket forstår at det ikke er nok at levere [tekst-]chat, og at de bliver nødt til at levere stemme og video-kommunikation [i god kvalitet]," siger Rebecca Swensen.

Markedet for forbrugerorienteret internet-kommunikation ledes af Skype, som har det største antal brugere," siger Rebecca Swensen.

Hvor Skype også tilbyder almindelig tekst-chat, så gik Skype primært ind på markedet for at levere telefoni over internettet.

Yahoo Messenger og AOL AIM startede med tekst chat og har senere indførtb understøttelse af telefoni.

De sociale netværkstjenester bliver også udstyret med telefonmuligheder.
På Facebook er der nyligt lanceret en telefoni-applikation, der skal levere IP-telefoni til Facebook-brugerne.

Facebook, Yahoo og AOL er ikke de eneste store aktører, der satser på internet-telefoni.

Sidste sommer købte Google Grand Central, der tilbyder telefoni via internettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere