Apple ikke gearet til store virksomheder

Mac har aldrig haft en solid plads i erhvervslivet, og det ser ikke ud til at ændre sig foreløbigt. Organisationen er ikke til det, mener analytiker.

Artikel top billede

På trods af kraftig medvind på det amerikanske privatmarked, står det sløjt til med erhvervssalget for Apple.

Ganske vist viser Apples seneste kvartalsregnskab en fremgang i salget af computere på 51 procent i forhold til samme kvartal sidste år. Det betyder 2,3 millioner maskiner på verdensplan, som har fundet vej ud til kunderne på tre måneder.

”Apple har haft et godt detailsalg, og der er indikationer på, at Apple også er vokset fornuftigt på det professionelle marked,” lyder det fra analyseinstituttet Gartner.

Ingen dønninger

Mens succesen på markedet for private computere er tydelig, går det knap så godt med at få efterspørgslen til at forplante sig i erhvervslivet. For virksomheder med et begrænset antal arbejdsstationer er der en stigning i antallet af Macs, mens de større virksomheder tilsyneladende stadig holder Mac på afstand.

”Apple har hentet markedsandele indenfor mindre virksomheder, men ikke på enterprise-markedet. Apples andel af mindre virksomheder er stadig lille, men vi kan se en stigning,” fortæller Mikako Kitagawa, ledende analytiker hos Gartner.

Manglende service

Det ville være nærliggende at forvente en effekt på arbejdspladserne, når nu et stigende antal Macs bliver solgt på verdensplan. Men spørgsmålet er, om Apple overhovedet har interesse i at gøre sig på det marked.

Alene salg og support til erhverv er mangelfuldt, selv om Apple har en række tilbud til erhvervskunder i form af varianter over firmaets supportløsning, AppleCare.

Men det er tilsyneladende ikke nok til at få de helt store firmaer til at ændre mening og kaste sig ud i et skift over til OS X.

”Apple har ikke salgsorganisationen til at understøtte store enterprise-kunder. Kundestyringen og Apples udbud af professionelle ydelser er stærkt begrænsede,” siger Mikako Kitagawa.

Business-iPhone

Til juni lancerer Apple en ny udgave af iPhone, og det kan betyde øget fokus på enterprise-markedet. Steve Jobs har nemlig allerede annonceret, at iPhone skal kunne understøtte flere af de funktioner, som er standard i andre forretningstelefoner.

Enkelte detaljer, som mere sikker datakommunikation og mulighed for tredjeparts udvikling, er blevet annonceret. Rygter om eksempelvis 3G og GPS funktioner, som andre smartphones kan prale af, er endnu ikke er blevet bekræftet fra Apples side.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job