EMC World, Las Vegas: I april gravede storage-firmaet EMC dybt i tegnebogen, og købte storage-producenten Iomega for en milliard kroner.
Dengang var det et vink med en vognstang om, at firmaet vil udvide deres produktsortiment, der tidligere har koncentreret sig om den tungere del af storage-markedet.
Nu kan de øvrige producenter af lagerenheder til brugermarkedet samt små og mellemstore virksomheder kan så godt finde kampuniformen frem.
EMC's topchef lægger nemlig ikke skjul på, at firmaet nu vil have en del af denne kage.
"Vores strategi er helt klar. Vi vil være en spiller på SOHO og forbrugermarkedet," sagde EMC’s topchef, Joseph M. Tucci, på firmaets årlige EMC World, der er en storage-konference, hvor 9000 mennesker fra hele verden tropper op for at snakke lagerenheder og lagerteknologi.
Og det er det tunge skyts, som storage-giganten EMC har rykket i stilling.
"Vi arbejder nu på at udvide vores partnerkanal og forhandlernetværk. Herudover har vi åbnet to udviklingscentre i Kina, der primært skal stå for udviklingen til dette segment," sager Tucci.
Opkøbet af Iomega skal bogstaveligtalt bruges som en rambuk, der skal hamre EMC igennem muren til forbruger-markedet.
Brugerne skaber fire megabyte data dagligt
EMC vil bibeholde det velkendte, Iomegas-varemærke og firmaets viden om forbrugermarkedet vil være nyttige i ekspansionen, lyder det fra EMC.
Iomega vil udgøre kernen af en ny produktafdeling til forbrugere og små virksomheder i EMC, ligesom selskabet kommer til at stå for at sælge EMC's Retrospect backup-software og LifeLine storage-software, der ligeledes er rettet mod denne målgruppe.
EMC startede i midten af marts med opkøb af aktier og i starten af april blev det endelige køb offentliggjort.
På konferencen sagde EMC-chefen, at virksomheden forventer, at handlen afsluttes inden for ganske kort tid, og de regulerende godkendelser ser således ud til at være på plads.
Og der kan noget af en guldgruppe som EMC vil sætte sig på for datamængderne hos den almindelige bruger vokser eksplosivt.
Udviklingslandene bidrager til væksten
Den gennemsnitlige computerbruger skulle ifølge EMC være forbundet med et digitalt fingeraftryk, der hver dag vokser med 3,6 megabyte data pr. dag.
Dette tal indeholder alle de digitale informationer, der enten skabes af personen eller gemmes af eksempelvis myndigheder om den enkelte bruger.
Analysehuset IDC oplyser samtidig, at det digitale univers har en samlet årlig vækst på omkring 60 procent.
Dette skyldes blandt andet en stigning i det globale salg af digitalkameraer, videokameraer og lignende enheder samt en bedre forståelse for at gemme data.
Desuden har internetadgang i mange udviklingslande også bidraget til den globale vækst i digital information.