Artikel top billede

Skolernes it-udstyr er ofte placeret på skolens bibliotek eller i særlige computerlokaler, og det vanskeliggør integrationen. Foto: Torben Klint

Skolelærerne har ikke tid til it i undervisningen

Danske lærere har både viden om og adgang til IKT-udstyr på skolerne. Alligevel er udstyret ikke integreret i undervisningen. Årsagen er manglende tid, siger lærere i undersøgelsen.

Tirsdag kæmper 22.000 grundskoleelever med den digitale afgangsprøve i geografi på de skoler, som har tilmeldt sig den digitale afgangseksamen.

Men resten af året står mange computere på landets grundskoler ubenyttede hen i forbindelse med undervisningen.

Det viser resultatet af den internationale undersøgelse SITES (Second Information Technology in Education Study), som Dansk Pædagogisk Universitet har udført.

Undersøgelsen viser, at Danmark er med i den pæne ende, når det handle om adgangen til IKT-udstyr på de danske grundskoler. Det fortæller Anne Larson fra Danmarks pædagogiske Universitetsskole under Århus Universitet.

"Danmark ligger utroligt pænt, når det gælder antallet af elever per computer," siger Anne Larsen.

Få har computerne i klasselokaler

Selv om de danske grundskoler har pæn adgang til IKT-udstyr, så er udstyret meget ofte placeret på skolens bibliotek eller i særlige computerlokaler.

Og det gør det sværere for lærerne at integrere IKT som en del af undervisningen, fortæller Anne Larson.

"Der er ikke særlig mange danske skoler, der har computere i de fleste af deres klasselokaler. Og det gør det i hvert fald ikke nemmere at integrere dem i undervisningen," siger Anne Larson.

Lærerene har styr på IKT

264 danske skoler har deltaget i den netop offentliggjorte kortlægning af IKT i de danske grundskoler.

Og her viser et af resultaterne spørgeskema-undersøgelsen, at lærerne generelt er gode til at benytte de grundlæggende it-funktioner som e-mail og tekstbehandling.

Desuden har to tredjedele af de adspurgte lærere taget et pædagogisk it-kørekort.

Problemet for lærerne er ifølge resultatet af undersøgelsen, at lærerne har svært ved at finde ud af, hvornår det giver mening at benytte IKT i undervisningen. De føler sig usikre på, hvornår det er godt at bruge computere, forklarer Anne Larson.

"De føler ikke helt, at de kan gennemskue, i hvilke situationer det vil være en god idé at bruge det," siger Anne Larsen.

Har ikke tid nok

Lærerne har altså ifølge undersøgelsen både adgang til computere og viden om at benytte dem i forhold til undervisningen.

Når IKT-udstyret så alligevel står ubenyttet hen i undervisningstimerne, skyldes det ifølge Anne Larson at lærerne ifølge dem selv mangler tid.

"Både de selv og deres skoleledere begrunder det ofte selv med, at der mangler tid til at integrere it i undervisningen," siger Anne Larsen.

Faktisk oplyser 65 procent af deltagerne i undersøgelsen, at de oplever tid som en barriere til at benytte it i undervisningen, fortæller Anne Larson.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere