It-afdelingen kæmper i nogle organisationer fortsat med at blive hørt.
Derfor er gennemslagskraften vigtig, mener director hos Implement og underviser på IT-Universitetet Jimmy Kevin Pedersen.
"I en række organisationer er it-afdelingen fortsat en noget nedprioriteret størrelse og har derfor ikke som udgangspunkt den bedste platform for stor gennemslagskraft. Men det kan der ændres ved i samme takt, som it bliver forretningskritisk," siger han.
Jimmy Kevin Pedersen kommer med en række tips til, hvordan it-kontoret forbedrer sin gennemslagskraft.
"Man gør alt, hvad man kan, for at holde sig ajour med forretningens problemstillinger. Hele tiden viser og forklarer man, hvordan it kan bidrage," siger han.
Jimmy Kevin Pedersen forklarer, at det er vigtigt at levere gode business-cases og sikre opfølgning ved dokumentation af gevinster ved it.
"Det bidrager til gennemslagskraften. Indsigt og en aktiv rolle som brobygger mellem it og forretning kan sammen med god kommunikation bringe it-chefen langt," siger han.
På kontoret
Internt i forhold til kontoret og de ansatte gælder lidt andre råd for it-chefen.
Her gælder, at du har tilstrækkelig faglighed uden at være fagspecialist.
"Du har tillid til dine medarbejdere og giver dem råderum - men samtidig skærer du igennem og træffer beslutninger, når der er behov for det," siger Jimmy Kevin Pedersen.
Samtidig skal it-chefen også indadtil demonstrere, at han har succes udadtil.
"Du skal være det respekterede og nødvendig bindeled mellem it-kontoret og den øvrige organisation, herunder topledelsen," siger han.
Fem gode råd
Jimmy Kevin Pedersen giver her fem gode råd til, hvordan du som it-chef kan få mere gennemslagskraft.
1. Skab netværksplatformen
Det er vigtigt, at du er god til at samarbejde og netværke, og at du forstår at anvende strategiske, operative og personlige netværk. Du skal til enhver tid sikre dig opbakning og et bredt mandat fra direktionen - dette er din platform for gennemslagskraften.
2. Bliv brobygger
Du skal forstå og tale forretningens sprog og samtidig være brobygger i forhold til dit speciale (it-området mv.)
3. Leverer resultaterne
Du skal skabe resultater og være god til at synliggøre resultaterne. Ikke alene på bundlinjen, men også med hensyn til overholdelse af servicemål. Og du bidrager til udvikling af nye services og bedre forretningsgange.
4. Forstå omgivelserne
Du skal forstå 'kundernes' (organisationens) behov og have et godt samarbejde. Det giver både stor kundetilfredshed og et godt samarbejdsklima.
5. Troværdig kommunikator
På det helt personlige plan skal du først og fremmest være en god og troværdig kommunikator.