Dansk webhotel i sort uden forklaring

Hjemmesider på webhotellet Gigahost blev sendt til tælling i flere dage. Kunderne fik ingen information og frygtede at have mistet data. Elendig information, mener kunde.

Artikel top billede

- Til bloggere, web 2.0 folk og alle andre!

Sådan skriver webhotellet Gigahost om sig selv på firmaets hjemmeside.

Selv er de dog ikke meget for hverken at skrive blogs eller kommunikere.

Det har flere brugere i løbet af de sidste dage måttet sande, efter at deres hjemmesider pludselig ikke virkede.

Data også væk

En kunde, Ricco Madsen, fortæller til Computerworld, at han fandt ud af, at der var noget galt, da hans hjemmeside pludselig var utilgængelig.

Men det var ikke kun siden, der var utilgængelig. Al data var også væk.

Det lykkedes ham dog at genoprette sine data, men det betød tabt arbejdstid.

"Jeg brugte et subdomæne til udvikling på en hjemmeside. Nedbruddet satte mig to dage tilbage, og jeg havde jo en deadline, jeg skulle overholde," siger han.

Der skulle dog en længere samtale med en supporter til, før der kom skred i tingene og siden atter var oppe at stå.

På Gigahosts hjemmeside fremgik nemlig kun sparsom information. Det er Ricco Madsen ikke tilfreds med.

"Jeg synes, de har håndteret det utroligt dårligt. Den eneste feedback, vi har fået, er den allerførste tilbagemelding, der ligger på deres kontrolpanel. Den er så ikke opdateret siden," siger han.

Markedsføring uden indhold

Han mener, Gigahost skulle gøre mere for at informere kunderne. Ikke mindst i lyset af¨deres egen markedsføring.

"De profilerer sig på at være web 2.0 og wordpress-kultur. Så er det mærkeligt, at de ikke har mere feedback, end de har. De har i hvert fald i mine øjne tidligere haft en status af åbenhed, men det er sat noget tilbage efter det her," siger han.

Computerworld har tidligere skrevet om Gigahost. Tilbage i januar var firmaets kunder nemlig udsat for et lignende nedbrud, hvor de mistede deres indeks-html-filer. Dengang lykkedes det ikke selskabet at genskabe alle de tabte data og kunderne var overladt til deres egen backup.

Computerworld ville gerne have haft en kommentar fra Gigahost, men firmaet tager ikke telefonen.

Det er derfor uklart, hvor mange brugere, der er ramt af nedbruddet. Et kig på denne blog fortæller dog, at Ricco Madsen ikke er den eneste.

Selskabet er imidlertid ikke nogen sværvægter i branchen.
Sidste år havde Gigahost et overskud på knapt 100.000 kroner med en omsætning på tæt ved en halv million.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job