Googles browser kan blive en isbryder, som kan bane vejen for de mindre browser-producenter. Sådan lyder den positive tilbagemelding fra Håkon Wium Lie, der er teknisk direktør for den lille norske Opera-browser.
"Googles stærke brand kan åbne brugernes øjne for, at der er alternativer til den browser, som er installeret på den nyindkøbte Vista-computer," siger Håkon Wium Lie.
"Mange bruger bare den præ-installerede Explorer uden at skænke det en tanke. Google kan være med til at sætte denne tankevirksomhed i gang," siger han.
Google har nemlig en tyngde og et navn, der tiltrækker sig opmærksomhed, når firmaet lancerer nye produkter.
Brugererkendelsen om at der findes alternativer kan have en positiv effekt på markedet, ikke mindst på de mindre browser-huse, lyder det fra Norge.
"Google åbner øjnene hos brugerne, der på denne vis erfarer, at der faktisk er valgfrihed på alle browser-hylder."
"Det kan få en positiv afsmitningseffekt på sådan nogle som os," siger Wium Lie til Computerworld.
To panderynker
Opera-bossen hilser således konkurrenten velkommen med et håb om, at Google-effekten vil dryppe lidt på Opera.
Der er dog også et par panderynker at spore hos den mangeårige Google-samarbejdspartner.
"Hvis Google lukker sig omkring sine egne online-baserede applikationer, kan det betyde, at det bliver svært at tage kampen op med firmaet Belært af fortiden tror jeg dog ikke, at det bliver tilfældet," siger nordmanden.
Opera-chefen kan ligeledes have bekymringer om et af det norske browser-firmas kerneområder, der er software til de mobile enheder.
"Google kan med sin android-platform og en eventuel mobil-browser blive en meget stor konkurrent til vore produkt," lyder det fra Håkon Wium Lie.
Foreløbig hilser han dog Chrome velkommen, og glæder sig til at vinde markedsandel på konkurrencen mellem Google Microsoft.