Artikel top billede

Google kommer i retskrivningsordbogen

Dansk Sprognævn har valgt at optaget begrebet "at google" i den næste version af den danske retskrivningsordbog - med mindre der sker noget voldsomt på markedet for søgemaskiner.

Begrebet "at google" bliver med stor sikkerhed indskrevet i den næste udgave af den danske retskrivningsordbog.

"Alt tyder på, at det kommer med i den næste udgave af retskrivningsordbogen, som udkommer i 2011. Med mindre der sker et eller andet helt voldsomt på markedet for søgemaskiner, så kommer "at google" med," siger seniorforsker Jørgen Schack fra Dansk Sprognævn til DR Nyheder.

"Det er det eneste varemærkeudsagnsord, vi har i retskrivningsordbogen. Alle de andre varemærker er navneord. Ordet at google er faktisk temmelig exceptionelt," siger Jørgen Schack til DR.

Beslutningen understreger at Google i dag er den mest populære dør ud til den virtuelle verden.

Med syv milliarder søgninger på månedlig basis har søgemastodonten sat sig på godt 60 procent af det internationale søgemarked.

Verdens stærkeste varemærke

På ti år har Google udviklet sig til at være verdens stærkeste varemærke.

Ifølge en analyse fra analyseinstituttet Millward Brown står firmaet stærke end koncerner som Coca Cola og konkurrenten Microsoft.

Brand-værdien blev i april 2008 anslået til at være mere end 400 milliarder kroner værd.

Google-navnet står i dag så stærkt i brugernes bevidsthed, at selve det at søge på nettet er at Google.

Det anerkender Dansk Sprognævn nu ved at optage ordet "google" i den næste ordbog som et officielt dansk ord.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere