Artikel top billede

Kan leverandørerne styres i skyen?

Klumme: Med "alting som service" kan det blive ganske uoverskueligt at afgøre, hvem der har ansvaret for en stabil drift. Leverandørstyring er nøgleordet.

Skyen - der hvor it kommer fra, når det kommer ud af væggen - er en vision om en fuldt fleksibel verden, hvor forskellige leverandører kan levere hver deres specialiserede ydelser til kunderne.

Den ultimative "alting som service", hvor vi afvikler forretningsprocesser i skyen, og det hele fungerer plug-and-play, med frit valg på alle hylder …

Som beskrevet i min seneste klumme, er det jo nok en sandhed med modifikationer. Men retningen mod skyerne er der, og det skal nok komme - hen ad vejen.

Vi ser også den mere fleksible verden trænge sig på i form af selektiv outsourcing, hvor virksomheder bevæger sig væk fra væg til væg-outsourcing af it, og i stedet vælger mere specialiserede partnere på forskellige områder.

Det er et klart tegn på erfaring - man har prøvet væg til væg-udgaven og har lært mere om, hvilke specifikke krav man kan stille til sin outsourcingleverandør - men på den anden side bidrager det også til at øge den udfordring, der er temaet for denne klumme: Leverandørstyring.

Problemet til at overse

Med én leverandør er problemet til at overse.

Det er med meget stor sandsynlighed enten denne leverandør eller i yderst sjældne tilfælde ens eget ansvar, hvis noget går galt.

Til gengæld er det måske så som så med fleksibiliteten eller valgfriheden, hvis én leverandør varetager alle opgaver.

Allerede ved to leverandører begynder det at blive udfordrende at håndtere. Lige så snart, der er en grænse, er der en fortolkningsmulighed.

Det behøver ikke engang være ansvarsfraskrivelse. Problemet kan være så komplekst, at det ikke er åbenlyst, hvem der har ansvaret.

Forestil dig så, at vi realiserer skyen. Fuld fleksibilitet, i princippet mulighed for at have lige så mange leverandører, som vi har aktiviteter.

Børnehave og skyttegravskrig

Helt så vildt bliver det selvfølgelig (forhåbentlig) ikke, men der bliver jo nok som minimum tale om "flere leverandører".

Uha. Det første, der falder mig ind er ord som "børnehave", "grundejerforening" og "skyttegravskrig".

I hvert tilfælde ikke en særlig ønskværdig situation at skulle holde styr på: Adskillige leverandører med hver sit speciale og hver sin SLA.

Nu er det ikke længere løsningsleverandøren, der skal afklare grænsefladen til netværksleverandøren.

Nu er det lønudbetalingsleverandøren, der skal afklare grænseflader mod finanssystemleverandøren, partneren med ansvar for sikkerhedsløsningen, portal-service-leverandøren, netværksleverandøren - og så videre. Ikke ligefrem ukompliceret

SOA, den serviceorienterede arkitektur, er udset til at løse en del af problemet.

Den vil give os en vis standardisering af grænsefladerne - men realistisk set kun indtil en vis grænse. Resten af vejen ligner mere hårdt arbejde.

Det, der er brug for, er lim. Noget, der kan binde de enkelte leverandørers stumper sammen til et hele, noget, eller måske snarere nogen, der kan tage ansvaret for, at virksomhedens it balancerer mellem fleksibilitet og kontrol.

Skyen er en god vision for, hvordan vi kommer til at købe it i fremtiden.

Men når realiteterne tager over fra hypen, når vi faktisk får skyen at se, får vi også udfordringerne at se. Leverandørstyring bliver en af dem.

Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT A/S.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere