Økonomien kan forsinke nye mobil-applikationer

Den økonomiske krise kommer formentlig til at sænke udviklingen af nye mobilapplikationer til virksomheder, lyder det fra flere topledere ved en mobilkonference.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Selv om den kriseramte økonomi nok kommer til at bremse brugen af mobil-tjenester, vil udviklerne formentlig gå efter forbrugeren frem for virksomhederne, lød det fra flere topledere, der deltog i Mobile Northwest-konferencen.

"Jeg tror ikke, folk vil bruge flere penge på telefoner, og jeg tror ikke, de vil købe flere spil," sagde Tom Huseby, direktør for SeaPoint Venture og hovedtaler.

Men selvom folk ikke køber nye telefoner eller spil, er det næppe sandsynligt, at de helt skaffer sig af med deres telefoner.

"Vi er heldige nok til at være i en branche, hvor forbrugerne vil fortsætte med at bruge penge på trådløst," siger Venetia Espinoza, chef for mobile applications and partner programs hos T-Mobile.

Hun tilbragte for nylig en dag med at arbejde i en af T-Mobiles forretninger, og her hørte hun flere kunder sige, at de hellere vil opgive deres fastnettelefon eller kabel-tv end skille sig af med deres mobiltelefon.

Sociale netværk i virksomheder

Selvom det samme gælder for mange virksomheder - det er nok de færreste, der skærer i budgettet til mobiltelefoner - kommer de formentlig ikke til at udvide brugen af mobiltelefoner med nye applikationer.

Selvom social networking-applikationer for eksempel er velegnede til virksomhedsbrugere, er det sværere at nå virksomheder end forbrugere, siger Peter Claasen, chef for business development hos Ontela, en nystartet virksomhed der tilbyder automatisk upload af fotos fra brugerens mobil til en hjemmeside.

"Vi fokuserer ikke på virksomheder, men vi har tænkt over det, og jeg tror, det er et modent marked," siger han.

Men man kan nå mange flere brugere ved at tilbyde tjenester til forbrugere gennem en udbyder end ved at henvende sig til individuelle virksomheder, siger han.

Og derfor bliver virksomhedsmarkedet ikke prioriteret særlig højt i hans virksomhed.

Tom Huseby er enig i, at nystartede virksomheder kan have svært ved at komme igennem til virksomheder.

Pinefuld proces

Større it-leverandører som Microsoft, Oracle og SAP har bedre held med det, fordi de kan sælge trådløse produkter som et tillæg til de kontrakter, de måske allerede har med virksomheden, siger han.

Historisk set er det kun en meget lille procentdel af mobilbrugerne, der nogensinde har downloadet nye applikationer på deres telefon.

Det har betydet, at applikationsudviklerne har været nødt til at gennemgå en ofte pinefuld proces med at forsøge at overbevise mobiloperatørerne om at loade deres applikationer på telefonerne, før de kommer på markedet.

Oversat af Mille Bindslev

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil