Mandalay Bay Ballroom G i Las Vegas-hotellets konferencecenter er fyldt til randen med mænd i hvide skjorter og bærbare computere.
Varmen fra mænd og maskiner overvinder den evindelige amerikanske aircondition.
Der emmer af teknisk viden og et engagement, så man næsten føler sig hensat til et natligt spilparty i en sportshal i selskab med it-fanatikere, netværksforbundne computerspil og en sovepose.
Men det er langtfra tilfældigt, at marketingfolk fra IBM's information on demand-konference har dekoreret indgangspartiet til Ballroom G med farveprægtige bannere og er klar til at snakke uafbrudt i halvanden time om IBM's information management-software.
For forskellen på nørderierne i Nivåhøj Sportshal og Las Vegas hotellets konferencerum er milliarder af dollars.
Mandalay Bay Ballroom G er nemlig opholdsstedet for Infosphere-folkene og deres store portefølje af information management-software, der er pengemaskinen i IBM's information on demand-strategi.
Kunsten at sælge skovle før sneen daler
Udtrykket Infosphere er blevet brugt af forskellige forfattere siden 1990'erne om den informationsudvikling og -forståelse, som internettet har tilføjet vores samfund.
I IBM's optik dækker Infosphere-porteføljen snarere konceptet om at samle en virksomheds data såsom kunder, salgstal og logistik. På baggrund af virksomhedens ønsker, kan den derefter sammenkøre og analysere data for at give virksomhedslederne forretningskritiske informationer.
Det 350 år gamle værktøjsfirma og IBM-kunde Fiskars har eksempelvis ønsker om at kombinere data om sin logistik-forvaltning med lokale vejrudsigter for at kunne sende vognladninger af sneskovle til landområder, hvor det sandsynligvis vil begynde at sne.
Det kan lade sig gøre ved at indsamle, standardisere og integrere virksomhedens logistik-data fra forskellige applikationer som Microsofts Excel-regneark og eksempelvis IBM-, Oracle- eller Sybase-databaser for derefter at kombinere de data med vejrudsigts-historikken og prognosen for et specifikt område.
Sy dit eget informations-kludetæppe
Denne service er ikke unik for IBM-kunderne, da den også kan erhverves hos andre store information management-spillere som eksempelvis Oracle og SAP.
Flere opkøb på vej
Man kan med andre ord selv sy et datahåndterings-kludetæppe sammen af millionvis af data på applikationsniveau til viden, der kan bruges på direktørgangene, med software fra forskellige leverandører.
Men med sidste års Cognos-køb har IBM for første gang fået muligheden for udelukkende med egen software at give kunderne værktøjer til at sammensætte informationer på kryds og tværs hele vejen fra data til viden.
Det kunne eksempelvis være at prissætte skovle i Danmark i december sammenholdt med sandsynligheden for hvid jul i Sønderjylland og på Fyn.
"Du kan grundlæggende få alle mulige former for informationer og data-mønstre præsenteret i Cognos-værktøjerne, alt efter hvad du ønsker at vide noget om," siger it-arkitekt Cassio Dos Santos, som er en af mændene iklædt hvid skjorte i balsalen.
Han er tydeligvis stolt over at fortælle kunder og samarbejdspartnere om Infosphere-porteføljen, der blev lanceret først på året, og bygger på en lang række IBM-produkter som Information Server og Information Analyzer.
"Jeg tror virkelig på Infosphere-teknologien, som bliver præsenteret samlet for første gang på denne konference. Det er derfor, jeg står her, siger it-arkitekten med et smil, hvorefter han skynder sig at tilføje, at han altså ikke kommer fra marketing-afdelingen.
Milliard-opkøb på vej
Cassio Dos Santos er blevet IBM-ansat som følge af selskabets godt seks milliarder køb af Ascential, der blev indlemmet i IBM's information management-software division i 2005.
Ascential er blot et af mange firmaer, der siden 2005 er blevet opslugt af IBM for at sammenstykke Infosphere-porteføljen for at gøre selskabets information on demand strategi til virkelighed,
IBM's Software-boss Steve Mills har brugt over 35 milliarder kroner på at udføre strategien.
Steve Mills udtalte på information on demand-pressekonferencen, at IBM i de kommende år vil spendere yderligere milliardbeløb på opkøb af softwarefirmaer for at konsolidere sig på information management-området.