Nettet flyder med powerpoint-persondata

Datatilsynet ser en stor vækst i antallet af sager om offentliggørelse af persondata i for eksempel præsentationsmateriale. Senest er 2.000 lungecancer-patienters cpr-numre røget på nettet.

Artikel top billede

Hele otte sager om persondata, der er blevet offentliggjort gennem Powerpoint-præsentationer, har holdt Datatilsynet beskæftiget siden foråret.

Senest er datatilsynet gået ind i en sag om offentliggørelse af 2.000 lungecancer-patienters cpr-numre på siden lungecancer.dk, som drives af Odense Universitetshospital under Region Syddanmark.

Og sagen er ikke unik. For en måned siden afsluttede tilsynet en sag fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU.

Efter et foredrag på Danmarks Tekniske Universitet med en foredragsholder fra Statens Seruminstitut blev 10 danskeres personnummer og helbredsinformation lagt på nettet ved en fejl.

Foredragsholderens Powerpoint-præsentation rummede en indlejret Excel-fil, og da universitetet offentliggjorde præsentationen var det ifølge Datatilsynet i strid med persondataloven og tilsynet har udtalt, at offentliggørelsen var meget beklagelig.

Fik besked sidste år

Lena Andersen fra Datatilsynet fortæller, at alle offentlige myndigheder allerede sidste år fik besked på at stramme op på procedurerne. Tilsynet sendte et brev til alle landets myndigheder om problemerne med offentliggørelse over nettet.

Noget tyder dog på, at det ikke var nok.

Lena Andersen fortæller, at der har været en stor vækst i antallet af sager om offentliggørelse af persondata på internettet. I de fem år fra 2003 til 2007 var der anslået et gennemsnit på ti sager om året. I år har tilsynet allerede registreret cirka 20 sager.

Også en stigning i sager om sikkerhedsbrister af anden art vidner om forkert omgang med persondata. I år har Datatilsynet haft mellem 10 og 15 sager, hvor der har været omkring fem sager af den type om året i de fem foregående år.

Derfor overvejer Datatilsynet nu, hvordan udviklingen kan vendes.

"Vi har kig på, om vi skal skrive ud på samme måde som vi gjorde sidste år," siger Lena Andersen.

Tre typer fejl

Lena Andersen forklarer, at tilsynet gør meget ud af at skabe offentlig opmærksomhed om problemet for at få alle myndigheder til at være opmærksomme på problemstillingen.

"Vi offentliggør meget om det her og lægger en masse information ud på nettet for at skabe opmærksomhed," siger hun.

Datatilsynet oplever især tre typer fejl, når der bliver offentliggjort data på nettet.

Offentliggørelse i almindelig tekst i dokumenter, offentliggørelse i præsentationer i form af vedhæftede filer og offentliggørelse på grund af ubehjælpelig anonymisering, for eksempel med digital overstregning, som ikke sletter selve teksten.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

Københavnsområdet

KMD A/S

DevOps Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job