Artikel top billede

Sonofon kan være på vej med sms-spærring

Sonofon i Danmark overvejer kraftigt, om spærringsmuligheder på indgående sms'er skal indføres i Danmark efter norsk model.

Er du træt af anstrengende sms'er fra chefen eller eks-kæresten, der bare ikke fatter et vink med en hel vognpark?

Så spær for deres sms'er.

Det kunne være salgssloganet fra det norske teleselskab Telenor, der nu giver kunderne muligheden for at spærre for sms'er fra specifikke numre.

Telenor-kundernes mulighed for at lukke af fra visse indkomne sms'er er dog i første omgang ikke målrettet voksne, men derimod børn der bliver mobbet via mobilen.

Og det danske datterselskab Sonofon er begyndt at kridte skoene for at indføre spærringsmuligheden i Danmark.

"Det, som Telenor i Norge gør lige nu, er et brandgodt initiativ mod mobning, og det er klart noget, som vi overvejer at indføre i Danmark," forklarer Sonofons pressechef Peter Glüssing til Computerworld.

Han fortæller, at selskabet kigger på at indføre spærringsmuligheden i 2009.

Hver tiende bliver sms-mobbet

Ifølge en pressemeddelelse fra Telenor bliver mere end hver tiende unge nordmand under 18 år sms-mobbet.

Og i Norge er spærringsmuligheden allerede tilgængelig 15. december, efter Telenor, Røde Kors og Barnevakten er gået sammen om, at børn skal kunne black-liste ubehagelige personer fra indbakken.

Sms-filteret fungerer ved, at kunderne bestiller det hos Telenors kundeservice og administrerer det via "Min side" på Telenors website. På hjemmesiden kan man vælge hvilke numre, der skal spærres for.

Hvis en spærret person sender Telenor-kunden en sms, får de besked på, at de er forhindret i at sende sms'er til den person. Samtidigt kan Telenor-kunden få sendt en mail om, hvem der har prøvet at kontakte vedkommende.

Indtil videre er det kun sms'er, som telekunderne kan spærre for, hvorimod mms og telefonopkald går lige igennem filteret.

Dansk telebranche er noget lunken

Selv om sms-filtreringen er mulig hos andre danske teleselskaber end Sonofon, er direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien i Danmark ikke vildt begejstret for at indføre spærringsservicen som standard herhjemme.

"Vi vil hellere give guleroden end stokken i sager, der drejer sig om mobning. Vi vil hellere vejlede i den gode brug af mobiltelefonen frem for at spærre for numre," siger Ib Tolstrup.

Teleindustrien i Danmark udsender på nuværende tidspunkt klassesættet 'Go Mobil Stil' ud til 130.000 danske skole-elever på fjerde og femte klassetrin. Go Mobil Stil skal fungere som et diskussionsoplæg og forhindre mobil-mobning.

Ib Tolstrup siger dog, at sms-spærring kan blive nødvendigt som "et sidste skridt".

"Jeg er dog lidt betænkelig ved tekniske løsninger, der skal afhjælpe sociale problemer. Det er nok bedre at få løst mobning og andre sociale problemer mellemmenneskeligt frem for teknisk," afslutter Ib Tolstrup.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere