Computerworld News Service: Både indhold, hardware, software og internationaliserede domænenavne skal ifølge talere ved den netop overståede konference Internet Governance Forum (IGF) i Hyderabad i Indien understøtte langt flere af verdens mange sprog.
"Når vi taler om, at internettet er for alle, så er vi nødt til også at tænke på de, der ikke taler engelsk," siger viceformand for Gorvernmental Advisory Committee (GAC) Manal Ismail fra Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN).
Ud over lokalt indhold og software må søgemaskinerne også understøtte flere sprog, da søgning ofte er den måde, som folk bruger til at få adgang til nettet, tilføjer hun.
Nogle deltager ved konferencen satte spørgsmålstegn ved, om der er en tilstrækkelig stor efterspørgsel for at kunne bruge internettet på lokale sprog.
Ambitionernes sprog
Efterspørgslen på indhold og værktøjer på lokale sprog er ikke særlig høj i Indien, mener Ajit Balakrishnan, bestyrelsesformand og administrerende direktør (chief executive officer, CEO) for den indiske portal Rediff.com.
Højere uddannelser i Indien foregår hovedsagligt på engelsk, som er opstået som et 'ambitionernes sprog', efter boomet i business process outsourcing (BPO) i Indien, tilføjer han.
Ifølge Ajit Balakrishnan bør IGF fokusere på det talende internet, på talegenkendelse og tale-til-tekst-sprog, fordi det er internettets fremtid.
Under et møde om internetadgang sagde Kiran Karnik, som er medlem af Indiens premierministers videnskabelige råd, at opkobling, pris og anvendelighed er afgørende faktorer i bestræbelsen på at give den næste milliard mennesker adgang til internettet.
Kiran Karnik, som tidligere har været formand for Indiens National Association of Software and Service Companies (Nasscom), foreslår, at politikere og erhvervsliv bør overveje at tilbyde gratis internetopkoblinger, og så hente indtægterne fra andre kilder, ligesom Google stiller søgning gratis til rådighed for sine brugere.
Grund til at bruge nettet
Vi vil også se billigere båndbredde på grund af øget konkurrence blandt tjenesteleverandører ifølge talere ved mødet.
Konkurrence driver prisen nedad, giver kunderne flere valgmuligheder og forbedrer adgang på forskellige markeder heriblandt udviklende lande, siger Peter Hellmonds, som er chef for corporate social responsibility hos Nokia Siemens Networks.
Adgang handler ikke kun om at installere netværk men også om at gøre opmærksom på teknologien og give folk incitamenter til at gå på nettet, mener han.
Anvendelsesmuligheder, der imødekommer behovet blandt forskellige segmenter af verdens befolkninger inklusiv i landlige områder, er nødt til at blive gjort tilgængelige, tilføjer Peter Hellmonds.
Oversat af Thomas Bøndergaard