It skal reducere energiforbruget hos Mærsk

Klima-it: Datalogisk Institut på Københavns Universitet og ITU skal udvikle intelligente, it-baserede planlægningsværktøjer til Mærsks containerflåde. Målet er at reducere energiforbruget.

Artikel top billede

Bedre planlægning af Mærsk-skibenes ruter kan årligt spare olie for, hvad der svarer til energiforbruget i en stor provinsby.

Det kan godt være, at it-industrien er ansvarlig for to procent af verdens samlede CO2-udledning. Til gengæld spiller it måske den
vigtigste rolle, når det gælder bestræbelserne på at reducere den væsentlige CO2-udledning fra andre brancher.

Det er et nyt stort forskningsprojekt et godt eksempel på. Projektet hedder ENERPLAN, der står for Energieffektiv transportplanlægning, og er et samarbejde mellem Datalogisk Institut på Københavns Universitet (DIKU) og IT-Universitetet i København.

Målet er at reducere energiforbruget i Mærsks containerflåde gennem udvikling af intelligente it-baserede planlægningsværktøjer.

Forventningen er at reducere energiforbrug og dermed CO2-udledningen med mindst en til to procent. Projektet vil formentlig også kunne ryste et par betydningsfulde synergieffekter af sig, som kommer både dansk forskning og det globale miljø til gode, mener projektdeltagerne.

57 km tankvogne med olie

Professor David Pisinger, DIKU, står i spidsen for projektet. Han beretter i en pressemeddelelse i dag, at projektet skal bryde grænser for, hvad man kan opnå med optimering.

"Det er meget komplekst, fordi vi arbejder med mange faktorer. Det gælder ikke mindst planlægning af rutenettet, som i sig selv vil kunne skabe besparelser på minimum en til to procent. Men vi tør godt håbe på betydeligt mere" siger han.

De en til to procent lyder måske ikke af så meget i sig selv, men en reduktion på blot en procent af Mærsks samlede energiforbrug ved at optimere ruterne vil ifølge David Pisingers beregninger svare til CO2-udledningen fra en provinsby med 50.000 indbyggere.

Eller en 57 km lang række af tankvogne med olie.

Bedre ruter for containterskibe

Det Strategiske Forskningsråd under staten har bevilget knap syv millioner kroner til ENERPLAN, som det ene af to projekter under grøn it-forskning.

ENERPLAN skal løbe over fire år, og omfatter blandt andet beslutningsstøtte til planlægning og optimering af det globale containerrute-net, som skal have forbedret sin udnyttelsesgrad betragteligt.

It-komponenten består blandt andet i at udvikle komplekse algoritmer til at fylde containere og stuve fartøjerne mere effektivt. Der skal også udvikles metoder til at finde mere effektive distributionsveje.

Og håndteringen af skibe i havne skal granskes, så man kan minimere den tid, skibene ligger stille. Der vil ske ved at procesoptimere generelt og blandt andet udnytte flåde og havnepersonale bedre.

Danskere førende i planlægning

Ud over forskere fra de to københavnske universiteter, involverer projektet to ph.d.-studerende, to postdoc'er til modeludvikling samt medarbejdere fra Maersk/Network Advanced Solutions.

En af verdens førende forskere inden for udviklingen af komplekse søgealgoritmer til automatisk planlægningsteknologi, lektor Rune Møller Jensen fra IT-Universitetet, glæder sig over, at it-forskningen nu får mulighed for at demonstrere sin betydning for samfundet i et helt konkret miljøprojekt.

"Projektet gavner miljøet, også globalt, idet den olie, som containerskibe typisk bruger som brændstof, er meget forurenende. Få tænker i dagligdagen på, at it-forskning kan have direkte samfundsgavnlig karakter. Vi håber at dette projekt kan synliggøre, at forskere og erhvervsliv kan samarbejde om at opnå hidtil usete resultater," siger han.

Læs mere om planlægningsteknologi i Computerworlds interview med ITU-lektor Rune Møller Jensen.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

KMD A/S

Projektleder

Københavnsområdet

Erhvervsakademi København

Specialist med fokus på GDPR og informationssikkerhed (fuldtid)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car