Ordet "gratis" er usynligt i bannerannoncer

For at få effektive bannerreklamer, skal du ikke benytte ordet "gratis". Derimod er små spil eller en quiz en rigtig god ide for at hæve klikraten på online-annoncen.

Artikel top billede

Når danske virksomheder skal ud og kapre klik-villige kunder på nettet, sker det ofte via en charmeoffensiv med bannerreklamer.

Men det er langtfra alle bannerreklamer, der er lige effektive viser en ny banner-undersøgelse fra bladhuset Bonnier Publications.

Bonnier har ud fra 465 bannerkampagner på selskabets egne sites som bobedre.dk, iform.dk, goerdetselv.dk, penge.dk og komputer.dk fundet en lang række karakteristika, der hæver klikraten.

Klikraten er det tal, der angiver, hvor mange personer, der besøger et site og samtidigt klikker på en bannerannonce.

Gratis er ikke noget værd

Blandt Bonniers observationer er, at ordet "gratis" i en bannerreklame ikke har nogen effekt på klikraten, hvorimod ordet "klik" øger klikraten med 10 procent.

Den mest effektive bannerreklame er dog de flash-bannere, hvor brugerne bliver inddraget i et lille spil eller quiz.

"Jeg vil dog ikke råde folk til bare at benytte sig blindt af spil og quizzer, fordi det vigtigste i en bannerreklame er, at den passer ind på sitet og det produkt, som man reklamerer for," siger salgsdirektør Lars Guldager fra Bonnier Publications.

Én ud af 122 klikker

Bonnier-undesøgelsen viser, at bladhusets bannerkampagner i gennemsnit har en klikrate på 0,82 procent, hvilket svarer til, at én ud af 122 læsere klikker på en bannerreklame.

For de mest effektive bannerreklamer kan Bonnier notere en klikrate på to procent - for de mindst effektive er det kun én ud af 10.000, der klikker på reklamen.

Handler ikke længere om det hurtige salg

Undersøgelsen er udarbejdet med bistand fra Peytz Analyse, der har været med til at fremhæve i alt 24 karakteristika for effektiviteten af Bonniers bannerreklamer.

Analysekonsulent Bertel Voss fra Peytz Analyse pointerer, at bannerreklamer på den lange bane har ændret sig siden de vildt blinkende animerede giff'er fra slutningen af forrige årtusinde.

"Bannerreklamer er modnet og bliver i højere grad brugt til branding og til at få kunderne til at fordybe sig i et produkt frem for bare at skaffe et hurtigt salg her og nu, som det var tilfældet i dot-com-dagene" fortæller Bertel Voss.

Han ser samtidigt en stigende tendens til, at nyere bannerreklamer kæmper en hård kamp mod bannerblindhed, fordi forbrugerne har vænnet sig til de blinkende annoncer.

"Der skal mere og mere til for at få opmærksomhed på nettet, og personligt tror jeg ikke helsides bannere er vejen frem, for jeg bliver selv irriteret over dem," siger Bertel Voss.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

Test Consultant

Nordjylland

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Netcompany A/S

Software Developer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S