Twitters jobopslag afslører firmaets fremtidsplaner

Mens eksperterne diskuterer, hvilken strategi Twitter bør følge, giver selskabets egne job-opslag et hint om, hvilke planer det har.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Twitter vil tilsyneladende gerne udvide samarbejdet med sine partnere, skabe mulighed for store data-warehouse-løsninger, styrke søgefunktionerne på hjemmesiden og øge sin indsats i Japan.

Twitter annoncerer i sine job-opslag blandt andet efter en direktør for strategiske partnerskaber, en software-ingeniør til business intelligence, en manager med speciale i Japan og flere forskellige folk, der skal arbejde med selskabets søgemaskine.

Alt i alt søger Twitter efter 15 nye medarbejdere, hvilket et betydeligt antal set i forhold til, at det forholdsvis lille selskab i dag ikke beskæftiger mere end 25-35 personer. I februar fortalte Twitter, at selskabet i sidste fonds-runde havde rejst 196 millioner kroner.

Twitter ville ikke umiddelbart svare på spørgsmål i den forbindelse, så det er ikke klart, hvor mange af jobbene - om nogen - der er blevet besat. Men under alle omstændigheder så giver opslagene i sig selv nysgerrige outsidere noget at tygge på.

Jobbet som direktør for strategiske partnerskaber bliver beskrevet som "den første forretnings-orienterede rolle i vores ellers fortrinsvist produkt- og udviklings-orienterede virksomhed," hvilket tyder på, at Twitter nu vil gå i gang med at opbygge et hold, der skal beskæftige sig med at få omsætningen i vejret.

Det forventes, at den person, der skal bestride direktør-posten, skal beskæftige sig med at tage stilling til partner-forespørgsler og definere partner-strategien, ligesom jobbet indebærer, at man skal opsøge og gennemføre partneraftaler med medier og internet-virksomheder, "der distribuerer Twitter", som der står i opslaget.

Eksplosiv vækst

Brugen af Twitter er steget eksplosivt på det seneste, og selskabet har øjensynligt bestemt sig for at forsøge at udnytte mulighederne i data-warehouse-løsninger og data-analyse-teknologier. De søger i hvert fald efter en softwareingeniør til Business Intelligence.

Twitter vil gerne hyre én, der kan holde overblikket over end-to-end business intelligence-projekter "Fra rå data til warehouse til rapporteringer", står der i opslaget. Systemet burde kunne generere planlagte rapporter, der er baserede på prædefinerede parametre, såvel som SQL-forespørgsler til data mining-formål.

Twitters intentioner kan være "så simple som at de vil bruge BI til at analysere økonomi og forretningsmetoder, eller så avancerede som at de vil til at analysere tweets, finde mønstre, se hvem der snakker om hvad og så videre," lyder det fra Boris Evelson, der er analytiker hos Forrester Research.

Arbejde med prototype-systemer

Men det andet scenarium er også det mest sandsynlige, siger Boris Evelson. Især når man lægger mærke til, at Twitter under rubrikken "yderligere erfaring" søger efter en medarbejder, der har erfaring med at arbejde med multi-terabyte-datasæt og i miljøer med mere end 100 millioner daglige transaktioner, såvel som en medarbejder, der kender til teknologier som for eksempel det Hadoop, der i forvejen bliver brugt af blandt andet Yahoo.

I en anden del af opslaget advares eventuelle ansøgere om, at de vil komme til at arbejde med "prototype-systemer, der aldrig tidligere er blevet byggede, og som ikke har nogen - eller i hvert fald kun lidt - teknisk dokumentation."

Twitter leder desuden efter adskillige medarbejdere til deres søgefunktioner: en 'search operations engineer', en 'search product manager' og en 'search software engineer'.

Udover sin pionerrolle inden for mikroblogge - korte beskeder, der sendes i real-time - har selskabet desuden vist sig som et eksempel på noget, som mange mener, vil blive en trend i fremtiden. Takket være Twitters søgemaskines evne til at finde og levere tanker fra selskabets millioner af brugere, baseret på søgninger på nøgleord.

Den såkaldte 'search product manager' vil for eksempel skulle definere nye produkter og features til Twitters søgemaskine, og ansøgerne skal helst have en "stærk fornemmelse" for design baseret på bruger-oplevelser.

Hvad, der er lige så interessant, er dog, at Twitter desuden søger efter personer med forståelse for søgebaserede reklamer, hvilket er et klart tegn på, at Twitter nu vil til at tjene penge på søgningerne.

Ansøgerne til jobbet som 'search software engineer' forventes blandt andet at kunne designe, implementere og vedligeholde søge-applikationer og komponenter til infrastrukturen, mens den såkaldte 'search operations engineer' vil skulle indgå i et team, der skal beskæftige sig med at optimere søgefunktionerne til Twitters voksende antal brugere.

Ansvarsfuldt job i Japan

Endelig forventes den kommende 'Japan country manager' tilsyneladende at skulle arbejde med at videreudvikle den japanske udgave af Twitter, der blev annonceret sidste år, som en reaktion på japanernes flittige brug at tjenesten.

Den japanske Twitter-tjeneste blev udviklet i samarbejde med Digital Garage, som dels investerede direkte i Twitter og dels medbragte udviklingsmæssige ressourcer til projektet.

Det fremgår ikke tydeligt, om 'the Japan country manager' skal overtage nogle af de opgaver, som tidligere blev varetaget af Digital Garage, eller i hvilken grad samarbejdet imellem de to selskaber vil blive påvirket af den nye stilling. Det er dog tydeligt at se ud af opslaget, at jobbet vil blive meget ansvarsfuldt og manageren vil blandt andet skulle stå for alle Twitters forretninger i Japan.

Denne person vil desuden skulle stå for at indgå nye partnerskaber, han vil få ansvaret for Twitters investeringer i Japan, han skal udvikle den lokale strategi på lang sigt, han skal stå for nyansættelser og han skal skabe overblik over brugen af Twitter og lokale trends i Japan. Kandidaten forventes desuden at skulle hjælpe Twitter med den internationale ekspansion ud over Japan.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S