Et udbud til op imod 44 millioner kroner måtte gå om, fordi man kun kunne prækvalificere to ud af 16 leverandører, der bød ind på projektet.
Økonomistyrelsen er ikke meget for at forklare de nærmere grunde.
"Der var i alt 16 ansøgere, men kun to blev godkendt. Det var for lidt til den konkurrence, vi gerne vil have," siger kontorchef Lise Ebbensgaard fra Økonomistyrelsen.
Hvorfor blev kun to godkendt?
"Der var forskellige årsager. Vi har nu skrevet til alle de afviste ansøgere med begrundelsen for, hvorfor netop de ikke er blevet godkendt - og opfordret dem til at deltage i det nye udbud. Det nye udbud har næsten samme indhold, og vi har denne gang lavet en vejledning i at udfylde ansøgningen," siger hun.
Men hvorfor blev kun de to godkendt?
"Det vil jeg helst ikke nærmere ind på, da der jo kører et nyt udbud."
Men det virker udefra lidt dobbelt?
"Jo, vi ville selvfølgelig gerne have haft fem prækvalicerede leverandører i første omgang," siger kontorchefen.
Styrelsen oplyser, at projektet vil blive forsinket en lille måneds tid på grund af det nye udbud.
Op mod 12.000 årlige rekrutteringer
Udbuddet drejer sig om et it-system til rekruttering, der skal bruges af ministerierne og op imod 180 statslige institutioner. Dertil kommer, at 600 selvejende institutioner kan tilkoble sig projektet.
Centraladministrationen alene gennemfører i alt mellem mellem 7.500 og 12.000 eksterne rekrutteringer årligt.
I det overordnede nye udbudsmateriale fremgår det af 26 punkter, hvad systemet skal kunne, og hvilke opgaver leverandørerne får ansvaret for.
Her står blandt andet løbende "hosting af systemet", "drift af systemet", "vedligeholdelse af systemet" og "videreudvikling af rekrutteringssystemet".
Kontrakten løber over fem år.
Rekrutteringssystemet er et element af en stor it-ansigtsløftning i staten, der indebærer oprettelsen af Statens It, fælles rejseadministrationssystem og fælles drift af lønsystemer.