Artikel top billede

Statsligt it-udbud til 44 millioner kroner må gå om

Et statsligt it-udbud til en værdi på op imod 44 millioner kroner skal gå om. 14 leverandører blev afvist, men har fået brev med opfordring om at deltage i et nyt udbud.

Et udbud til op imod 44 millioner kroner måtte gå om, fordi man kun kunne prækvalificere to ud af 16 leverandører, der bød ind på projektet.

Økonomistyrelsen er ikke meget for at forklare de nærmere grunde.

"Der var i alt 16 ansøgere, men kun to blev godkendt. Det var for lidt til den konkurrence, vi gerne vil have," siger kontorchef Lise Ebbensgaard fra Økonomistyrelsen.

Hvorfor blev kun to godkendt?

"Der var forskellige årsager. Vi har nu skrevet til alle de afviste ansøgere med begrundelsen for, hvorfor netop de ikke er blevet godkendt - og opfordret dem til at deltage i det nye udbud. Det nye udbud har næsten samme indhold, og vi har denne gang lavet en vejledning i at udfylde ansøgningen," siger hun.

Men hvorfor blev kun de to godkendt?

"Det vil jeg helst ikke nærmere ind på, da der jo kører et nyt udbud."

Men det virker udefra lidt dobbelt?

"Jo, vi ville selvfølgelig gerne have haft fem prækvalicerede leverandører i første omgang," siger kontorchefen.

Styrelsen oplyser, at projektet vil blive forsinket en lille måneds tid på grund af det nye udbud.

Op mod 12.000 årlige rekrutteringer

Udbuddet drejer sig om et it-system til rekruttering, der skal bruges af ministerierne og op imod 180 statslige institutioner. Dertil kommer, at 600 selvejende institutioner kan tilkoble sig projektet.

Centraladministrationen alene gennemfører i alt mellem mellem 7.500 og 12.000 eksterne rekrutteringer årligt.

I det overordnede nye udbudsmateriale fremgår det af 26 punkter, hvad systemet skal kunne, og hvilke opgaver leverandørerne får ansvaret for.

Her står blandt andet løbende "hosting af systemet", "drift af systemet", "vedligeholdelse af systemet" og "videreudvikling af rekrutteringssystemet".

Kontrakten løber over fem år.

Rekrutteringssystemet er et element af en stor it-ansigtsløftning i staten, der indebærer oprettelsen af Statens It, fælles rejseadministrationssystem og fælles drift af lønsystemer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere