Artikel top billede

"Jeg har tit oplevet at blive spurgt, hvilket CRM-system, man skal vælge. Mange, der spørger sådan, afslører, at de ikke har forstået, hvad det drejer sig om," siger Per Østergaard Jacobsen, forfatter til flere CRM-håndbøger.

Ekspert: CRM handler overhovedet ikke om software

Tema: I disse finanskrisetider er virksomhedernes kundehåndtering vigtig, men alt for ofte ender CRM-systemerne med at blive rene it-projekter uden forretningsmæssig effekt, mener ekspert.

"Kunderne er blevet en knaphedsfaktor, og derfor er du tvunget til at holde fast i dem og skabe værdi for dem. Det er det klassiske CRM-koncepts opgave at gøre netop det."

Sådan lyder det fra ekstern lektor ved CBS, Per Østergaard Jacobsen, der har skrevet adskillige håndbøger om software til kundehåndtering, de såkaldte CRM-systemer.

Ekspert: CRM-udbytte for ringe
Han forklarer, at finanskrisen har skabt fornyet fokus på vigtigheden af kundestyringen, men at CRM-projekterne alt for ofte ender som it-projekter uden forretningsmæssig effekt.

"Det er vigtigt at måle på virkningsgraden af de investeringer, man foretager. I gennem årene har vi set mange investeringer i CRM, som ikke har været under kritisk vurdering. Det er et godt eksempel på et af de software-områder, hvor man virkelig har investeret penge uden at få effekt ud af det," siger han.

Kundestyring må aldrig blive rent it-projekt

Per Østergaard Jacobsen forklarer, at den typiske årsag er manglende opbakning fra toppen, så CRM-systemet ender som et rent it-projekt. Det er det ikke, og det må det ikke blive, slår han fast.

"Min erfaring siger mig, at CRM-projektet typisk ikke har den strategiske forankring i topledelsen. Det bliver meget hurtigt til et it-projekt, hvor man fokuserer mere på, hvilket system, man skal vælge," siger han.

CRM handler ikke om software

Og det er en helt forkert tilgang. Selve softwaren er tæt ved ligegyldig, mener Per Østergaard Jacobsen.

"Jeg har tit oplevet at blive spurgt, hvilket CRM-system, man skal vælge. Mange, der spørger sådan, afslører, at de ikke har forstået, hvad det drejer sig om," siger han og fortsætter.

"Det er ikke et spørgsmål om, hvilket system, man skal vælge, men et spørgsmål om, hvad man har brug for. Når man har defineret det, kan man begynde at diskutere, hvordan man bedst får det understøttet," siger Per Østergaard Jacobsen.

Ekspert: Lyt til brugerne
Og diskussionen af, hvad virksomheden har brug for, bør ikke tage udgangspunkt i it-afdelingen, men involvere de brugere, der faktisk skal benytte CRM-systemet, slår han fast.

"Min pointe er at tage udgangspunkt i nogle situationer, hvor man møder kunden. For eksempel en sælger, der står ude i marken. Han er den tætteste til at vide, hvad han skal kunne hente af data i relation til det kundeforhold," siger han.

"Man skal tage de mennesker, som skal bruge systemerne, med på råd. Det er afgørende for, at det bliver en succes," siger Per Østergaard Jacobsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere