Dansk flash-katalog jagter den amerikanske drøm

Selvom den danske producent af flash-baserede kataloger, Zmags, endnu ikke giver overskud, har firmaet netop vundet anerkendt iværksætterpris. Direktøren satser på det store gennembrud i USA.

Artikel top billede

Danske Zmags, der laver flash-baserede marketingkataloger, satser på at blive markedsledende inden for tre år.

Af skade bliver man klog.

Sådan lyder et gammelt ordsprog, der skulle vise sig at være startskuddet for den danske iværksættervirksomhed Zmags, der leverer flash-baserede tilbudskataloger.

Dengang oplevede Zmags administrerende direktør, Jens Karstoft, nemlig, at han gabte over for meget og gik konkurs.

"Det hele startede i 2005, hvor jeg var involveret i et projekt med at lave et onlinemagasin med indhold og det hele. Vi kunne ikke tjene penge på det, så vi gik fallit. Så startede vi Zmags, hvor vi i stedet for selv at lave content lavede platformen til alle andres content," siger han.

Direktør: Det er ikke helt dårligt
Og så var Zmags skabt. I sidste måned regnede hæderen ned over dem, da det anerkendte amerikanske tidsskrift Red Herring kårede dem til at være blandt Europas 100 mest perspektivrige teknologi-virksomheder.

En hæder, som Jens Karstoft sætter pris på, uden dog at gøre sig nogen illusioner.

"Det er en blåstempling af, at vores løsning har kvalitet og potentiale, men jeg har ingen forventning om, at prisen medfører øget omsætning," siger han.

Han medgiver dog, at prisen har skabt en større opmærksomhed fra både kolleger og kunder.

"Det er et virksomhedsmæssigt skulderklap. Jo flere af den her slags anerkendelser, man får, jo mere troværdighed giver det, og jo mere synlig bliver man i markedet," lyder det.

Giganter på kundelisten

Det, der har givet selskabet en plads i det fine selskab, er et produkt, der omdanner pdf-filer til interaktive flash-publikationer.

"Vi har et software-as-a-service-produkt, som vi sælger til marketingfolk, hvor de kan tage deres marketingmateriale og uploade det og konvertere det til interaktive flash-publikationer online," siger han.

Det giver mere kontrol over, hvordan kundernes adfærd er i de pågældende marketingudgivelser.

"Når du laver dine pdf-filer om til interaktive publikationer, får du mulighed for at få indsigt i, hvad læserne foretager sig når de bladrer i publikationen. Det giver marketingpersonen mulighed for at analysere indholdet og måle marketingudbyttet," siger Jens Karstoft.

Giganter på kundelisten

Den idé er Zmags imidlertid ikke ene om at have fået. Faktisk svømmer markedet i konkurrenter, erkender Jens Karstoft, men han ser det ikke som et problem.

"Det er et marked, hvor vi har 50-70 konkurrenter, så vi har masser af konkurrenter, men vi har højst sandsynligt det bedste produkt i verden. Vi har mest funktionalitet i vores produkt og er gode til at ramme kundens behov," siger han.

På kundelisten finder man da også nogle af de helt store amerikanske virksomheder som General Motors og ConocoPhillips, mens kunderne i Danmark tæller blandt andre Dansk Supermarked og Danske Bank. Zmags har i alt 2.500 kunder.

Hemmelig omsætning

Hvor meget virksomheden omsætter for, ønsker Jens Karstoft ikke at kommentere.

Han erkender dog, at der endnu ikke er sorte tal på bundlinjen.

"Vi har en regel om, at vi ikke snakker om omsætningen, men fra 2006-2007 triplede vi omsætningen, og vi er cirka 75 mennesker i organisationen globalt og er meget tæt på et være i break-even. Det er et spørgsmål om et par måneder," siger han.

Drømmen om Amerika

Specielt ét marked har den danske direktør stor tiltro til i jagten på det forløsende overskud. Det amerikanske.
Derfor har virksomheden taget kapital ind fra amerikanske investorer og flyttet sit hovedsæde til Boston.

"50 procent af vores globale omsætning kommer fra USA. Vi har følt, der har været et kæmpe marked, og så har vi nogle amerikanske investorer, som ved hvilke folk, der skal til, og hvordan man sætter ting op. De har været meget behjælpelige med at rekruttere de nøglemedarbejdere, der sidder på kontoret derovre," siger han.

Mindre konkurrence i USA

Og så mener Jens Karstoft, at der specielt for et dansk firma som hans er en helt speciel fordel ved at kaste sig over det amerikanske marked.

"Konkurrencen i USA er meget lavere. Det er meget lettere at afsætte løsningen i USA end i Danmark," siger han og fortsætter:

"Danmark har en tradition for at lave gode produkter, som vi har svært ved at sælge. Omvendt laver USA måske ikke så gode produkter, men de kan finde ud af at sælge. Så på produktsiden er det relativt let at slå dem," lyder det fra den danske direktør i Zmags.

Danske fornemmelser duer ikke

Og netop selvtillid og tro på sig selv er afgørende, forklarer Jens Kartoft.

Vil man slå igennem over there, så handler det om at skille sig af med den typiske danske mentalitet, mener han.

"Man skal lægge sin danske jantelov på hylden og være mere risikovillig," siger han.

Vil være de bedste

Zmags skal være den førende spiller på markedet for flashbaserede katalogløsninger.

"Vi har taget 6,6 millioner dollars ind fra nogle investorer, og det har vi gjort, fordi vi tror, vi kan blive de største i verden på det her felt," siger han.

Han understreger, at et så stort mål selvfølgelig kræver, at man tager sine chancer.

"Om nogle år ser jeg, at vi er globalt ledende indenfor det, vi laver. Vi tager risikoen i stedet for at play-it-safe," lyder det fra Jens Karstoft, CEO i Zmags.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S