Hurtigere Athlon 64 til ny sokkel

AMD har lanceret Athlon 64 3800+, 3700+ og 3500+. Både Athlon 64 3800+ og 3500+ er til den nye Socket 939, der understøtter dual channel DDR RAM. Athlon 64 FX-53 fås nu også til denne platform.

Indhold

AMD er klar med fire nye processorer, og i den forbindelse har en ny sokkel set dagens lys. Fremover er det Socket 939, man skal gå efter, hvis man er ude efter en ny Athlon 64 eller Athlon 64 FX. Og nu gælder det om at holde tungen lige i munden, for der skal jongleres rundt med mange tal og begreber.

For processorerne til Socket 939 gælder, at de understøtter dual channel DDR RAM uden fejlkorrektion (ECC), og at processorernes forbindelse til bundkortets andre komponenter klares af en HyperTransport-bus med en frekvens på en gigahertz.

Hidtil har Athlon 64-processorerne understøttet en 800 MHz HyperTransport-bus og single channel DDR RAM, og den hurtigere bus og bedre adgang til hukommelsen skulle gerne betyde en bedre ydelse.

De gamle Athlon 64 FX-processorer har brugt Socket 940 og dual channel ECC DDR RAM, men fremover skal Athlon 64 og Athlon 64 FX altså bruge samme sokkel.

Forskellen vil være mængden af L2-cache. Fremtidige Athlon 64 får kun 512 kilobyte L2-cache, mens Athlon 64 FX får en megabyte.

Tre af de fire nye processorer er til Socket 939, nemlig Athlon 64 3800+, Athlon 64 3500+ og en ny version af Athlon 64 FX-53. Athlon 64 3800+ såvel som Athlon 64 FX-53 har en clockfrekvens på 2,4 gigahertz. Forskellen er, at FX-53 har en megabyte L2-cache, mens Athlon 64 3800+ må nøjes med 512 kilobyte. Athlon 64 3500+ har en frekvens på 2,2 gigahertz og 512 kilobyte L2-cache, og alle tre processorer understøtter dual channel DDR RAM uden ECC.

De nye processorer kræver et nyt chipsæt, og VIA er da også klar med K8T800 Pro.

Athlon 64 3700+ har også en frekvens på 2,4 gigahertz, men denne processor er til de eksisterende Socket 754 bundkort. Den understøtter derfor kun HyperTransport med 800 MHz og DDR RAM via en enkelt kanal. Til gengæld har den en megabyte L2-cache.

Den nye Athlon 64 FX-53 koster 799 dollar, mens Athlon 64 3800+, 3700+ og 3500+ koster henholdsvis 720, 710 og 500 dollar. Til sammenligning skal Intel have 417 dollar for en 3,4 GHz Pentium 4, mens en 3,4 GHz Pentium 4 Extreme Edition koster 999 dollar. Her er tale om producenternes officielle stykpriser, hvis man køber 1.000 processorer.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse