Artikel top billede

It-chef Torben Bonde er en af kandidaterne til Årets CIO. Foto: Vestas.

Forandringens vinde blæser over Vestas

Årets CIO 2009: Det handler om at holde fokus, når man skal håndtere Vestas svimlende vækst. Det kan it-chef Torben Bonde, der for 10 år siden havde 10 mand i sin afdeling. Nu har han over 600.

Egentlig er Torben Bonde, senior vice president for Group IT i Vestas, slet ikke it-mand, men derimod strategi-mand.

Som uddannet cand.merc i afsætning bygger hans tilgang til jobbet som it-direktør i jyske vindmølle-koncern Vestas på en dyb interesse for det strategiske element - og ikke det tekniske.

"Jeg har et vist detaljekendskab, men mit fokus er ikke på den del af it, der indeholder bits og bytes og tekniske dippedutter. Jeg lægger vægt på it som en 'enabler' af forretningen, og jeg trives med ambitionerne, visionerne og organisationsudviklingen, som er det, jeg brænder mest for, og som også er det, som jeg er uddannet til," siger han.

Den tilgang har vist sig at være den helt rigtige til jobbet, der i de seneste år har været massivt præget af Vestas voldsomme ekspansion.

Det samme job på papiret

"Jeg har på papiret haft det samme job i 10 år. Til gengæld har virksomheden forandret sig meget," siger Torben Bonde, der i 1999 blev ansat i NEG Micon som it-chef for 10 medarbejdere.

Siden fulgte ekspansion og i 2004 fusionen med Vestas, hvor Torben Bonde i dag er chef for en global it-afdeling med 600 ansatte og repræsentation i 24 lande.

Centralt blandt de mere end 100 igangsatte it-projekter har i de senere år stået den hastige udrulning af et af Danmarks største it-systemer til et trecifret millionbeløb, nemlig et globalt it-system med navnet 'Mayflower', der skal dække hele Vestas-koncernen.

Udrulningen af det store SAP-system med 8.000 kernebrugere verden over ventes færdigt til sommer - mindre end tre år efter, at Vestas iværksatte den første screening af mulige produkter på markedet.

Implementeringen er blevet kompliceret af, at Vestas i samme periode har ekspanderet voldsomt. Alene sidste år ansatte Torben Bondes it-afdeling eksempelvis 250 mand.

"Så det har været ligesom at løbe efter en større og større snebold," siger Torben Bonde.

Væk med de hjemmestrikkede sokker

Målet har fra begyndelsen stået klart:

Det har handlet om at fjerne det spraglede patchwork af systemer, der hidtil har været anvendt i de mange afdelinger rundt omkring i verden, hvor der er blevet anvendt hjemmestrikkede løsninger, særligt tilrettede regneark og ERP-løsninger af forskellig fabrikater som Concorde XAL i et stort sammensurium.

'Mayflower'-projektet har erstattet alle disse systemer med én fælles template, der er blevet rullet ud over hele verden.

Den store strategiske satsning

"'Mayflower' har virkelig været en strategisk satsning, som handler om at flytte forretningen i retning af at være ét Vestas og én sammenhængende enhed," siger Torben Bonde.

Hvad har været den største udfordring ved at implementere 'Mayflower'?

"Det har uden tvivl været 'people change management' - altså at få en masse mennesker til at forandre den måde, som de arbejder på, og derfra få processer, roller, data og alt andet til at gå op i en højere enhed. Det er jo ikke den teknologiske udfordring, for den kan du jo i virkeligheden dosere, og det er den, der hele tiden er vores baggrund," siger Torben Bonde.

Vækst-bremsen trukket

Vestas befinder sig ifølge Torben Bonde i et marked med et stort potentiale, og han understreger, at målene for 2009 er intakte.

Med rettidig omhu og som en konsekvens af den financielle kriser har man alligevel besluttet at bremse it-væksten en smule, oplyser han.

Det har blandt andet betydet, at Torben Bondes it-budget er blevet reduceret fra næsten en milliard kroner til 800 millioner kroner.

"Man kan sige, at vi ekspanderer samtidig med, at vi rydder op. Vi skal hele tiden effektivisere og rydde op og samtidig sikre, at vi har blikket rettet mod de langsigtede mål foran os. Så min største udfordring er brobygningen mellem de langsigtede mål og de kortsigede udfordringer. De må ikke gå ud over hinanden," siger Torben Bonde.

Vestas store SAP-projekt med én samlet template til hele koncernen afspejler samtidig en udviklings-tendens på it-markedet, som Vestas og Torben Bonde arbejder målrettet efter.

Kundefokus i højsædet

"Vi skal fokusere på at gøre vores it-organisationer kunde-fokuserede. It-teknologien bliver mere og mere commodity, og der kommer flere og flere standardiserede metoder. Det betyder, at det er den forretningsmæssige forståelse, der gør forskellen - altså det at kunne gå ind og forstå, hvad det er for en virksomhed, du befinder dig i," siger Torben Bonde.

Det gælder alle lag i virksomheden, hvor evnen til at agere hurtigt, effektivt og problemfrit - og dermed til gavn og glæde for både virksomheden og dens kunder - afhænger af, at den enkelte medarbejder forstår, hvad der sker i den anden ende af systemet.

"Det gælder uanset om du sidder og konfigurerer et helt ERP-system eller om du sidder som supporter eller helpdesk-medarbejder, hvor du sidder med standardiserede images, som du kan plaske ud til højre og venstre. Også her skal du forstå, hvad du gør, og hvad det betyder for forretningen," siger Torben Bonde.

Hvordan er din ledelsesstil?

"Jeg betragter mig selv som en involverende leder, der involverer folk og som lytter og er påvirkelig. Jeg er nok også ret utålmodig. Jeg vil godt have mange initiativer i gang og have fremdrift. Der er dem, der mener, at jeg sætter for mange aktiviteter i gang, men det synes jeg jo ikke selv. Haha."

"Jeg lægger desuden vægt på det globale aspekt, som jeg synes er meget spændende, og som leder kræver det jo også noget at kunne agere i mange forskellige kulturer. I den forstand vil jeg kalde mig en international leder."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere